FacebookInstagramTwitterContact

 

Eating For Your Eyes: Carrots Deliver Nutrients That Preserve Vision           >>           Diabetic? Eat More Eggs           >>           Protect Your Kids From Pollution-Related Asthma With Vitamin D           >>           Miscellaneous Offences Act 2021           >>           Designs of 'Baju Melayu' Studs           >>           Spectrum Unveil 2024 Exhibition           >>           'People Call Me A Monster For Dyeing My Dog Pink - I Want Him To Match My Outfit'           >>           Number of New Converts Increase           >>           Mum's Horror As Group Text Invite For Daughter's 1st Birthday Party Goes Terribly Wrong           >>           Kid Cudi Engaged To Lola Abecassis Sartore           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Projek Penghutanan Semula : 500 Anak Pokok Ditanam


 


 November 25th, 2022  |  11:50 AM  |   185 views

BERAKAS

 

Sejumlah 500 anak pokok ditanam di kawasan seluas 0.5 hektar semasa Projek Penghutanan Semula Ke-6 (6th Reforestation Project) di Taman Biodiversiti, Taman Rekreasi Hutan Simpan Berakas, di sini.

 

Projek berkenaan merupakan anjuran Syarikat Hengyi Industries Sendirian Berhad (Hengyi) bersempena dengan sambutan ulang tahun ke-3 syarikat berkenaan bagi kejayaan pentauliahan kilang petrokimia dan penapisan Hengyi Industries.

 

Hadir selaku tetamu kehormat majlis, Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Dr. Haji Abdul Manaf bin Haji Metussin.

 

Turut hadir, Duta Besar Istimewa dan Mutlak Republik Rakyat China ke Negara Brunei Darussalam (NBD), Puan Yang Terutama Yu Hong.

 

Juga menyertai projek berkenaan, Setiausaha Tetap dan Timbalan Setiausaha Tetap, Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan; Pengarah Jabatan Perhutanan; para wakil dari Pihak Berkuasa Petroleum (The Petroleum Authority); Kedutaan Besar Republik Rakyat China di NBD; Persatuan Perusahaan China di NBD (Chinese Enterprises Association in Brunei Darussalam); serta sukarelawan dari Universiti Brunei Darussalam (UBD); dan lebih 90 orang kakitangan dan pengurusan Hengyi termasuk para pelajar penempatan di syarikat berkenaan.

 

Acara dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah dan Doa Selamat, diikuti dengan taklimat ringkas yang disampaikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Hengyi, Mr. Chen Lian Cai.

 

Setelah itu, majlis diteruskan lagi dengan penanaman anak pokok Cassia Fistula yang disempurnakan oleh Yang Berhormat Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan.

 

Sebanyak enam jenis spesies anak pokok yang berbeza ditanam semasa projek berkenaan seperti Meranti Putih Timbul, Meranti Laru, Selangan Daun Tebal, Kapur Peringgi, Casorina Nobilis dan Meranti Merah Kesumbah.

 

Spesies pokok yang dipilih semuanya berasal daripada Hutan Simpan Berakas, kerana ia lebih berdaya tahan dan mampu tumbuh di tanah berpasir dan persekitaran rizab yang lebih kering.

 

Hutan Simpan Berakas juga dikenal pasti sebagai salah satu kawasan yang dilanda kebakaran hutan menyebabkan lokasi berkenaan dipilih bagi membantu memulihkan hutan simpan.

 

Ditubuhkan pada Mei 2019, projek penghutanan semula adalah sebahagian daripada aktiviti Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) Hengyi Industries di bawah Inisiatif Satu Planet Hengyi dengan tujuan membantu melindungi dan memelihara persekitaran semula jadi NBD.

 

Sehingga hari ini, sebanyak 3,510 anak pokok ditanam di seluruh tanah seluas 3.5 hektar berkenaan.

 

Hengyi Industries juga mengambil langkah lanjut untuk memastikan penjagaan yang sewajarnya diberikan kepada semua pokok yang ditanam di bawah projek penghutanan semula supaya mereka dapat tumbuh dengan mantap sepanjang tahun.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Sydney Church Stabbing: Australian Bishop Forgives Alleged Attacker

 2024-04-19 00:07:49

Google Sacks Staff Protesting Over Israeli Contract

 2024-04-19 00:33:16