FacebookInstagramTwitterContact

 

Is Work Making You Stressed? Study Shows Aromatherapy Can Help           >>           Naturally Manage Your Blood Cholesterol With Fenugreek Seeds           >>           Stroke Patients Can Strengthen Their Brain Function With Ginseng           >>           Cat Swallows 5p Coin While Playing With It - And Is 'Lucky To Be Alive'           >>           Crocodile That Lunged At Children Caught And Cooked Into ‘Large Traditional Feast’           >>           Grab Your Notebook And Jot Down Ryan Gosling's Sweet Quotes About Fatherhood           >>           Grab Your Notebook And Jot Down Ryan Gosling's Sweet Quotes About Fatherhood           >>           Cheers To Anderson Cooper And Andy Cohen's Cutest Dad Moments           >>           Spacex Falcon 9 Rocket Suffers Rare Last-Second Abort During Starlink Satellite Launch (Video)           >>           Apple Reportedly Has Plans For A Thinner Iphone, Macbook Pro And Apple Watch           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Beberapa Tapak Dikenal Pasti Sebagai 'Pitstop'


 


 March 21st, 2023  |  07:30 AM  |   81 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Dengan mengambil kira menerima keluhan dan saranan daripada orang ramai dan para pengembara 'commuter' terdiri daripada warga asing berkenaan dengan tempat-tempat rehat 'pit stop' di sepanjang lebuh raya ataupun 'highway' Belait, Tutong dan Brunei Muara. Tandas awam, tong sampah, kedai runcit dan surau adalah antara kemudahan asas yang menjadi keperluan utama.

 

Perkara ini dibangkitkan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Negara (MMN), Yang Berhormat Awang Mohammad bin Abdullah @ Lim Swee Ann pada hari ke-13 semasa persidangan Mesyuarat Pertama dari Musim Permesyuaratan Ke-19 MMN yang berlangsung di Bangunan Dewan Majlis, di sini, pagi tadi.

 

Persoalan beliau, “Apakah pihak Kementerian Pembangunan mempunyai perancangan ke arah menaikkan taraf lebuh raya-lebuh raya dengan menyediakan kemudahan-kemudahan awam yang kaola nyatakan tadi?"

 

Menjawab mengenai hal tersebut, Menteri Pembangunan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Muhammad Juanda bin Haji Abdul Rashid menjelaskan Kementerian Pembangunan melalui Jabatan Kerja Raya ada membincangkan dan memikirkan tentang perkara berkenaan.

 

“Bersama Jabatan Kerja Raya, Jabatan Perancang dan Desa, Jabatan Tanah dan Jabatan Ukur telah mengenal pasti beberapa tapak di sepanjang jalan-jalan 'coastal' yang ada, tempat yang bersesuaian bagi lokasi-lokasi pitstop areas di sepanjang Lebuh Raya Utama, Lebuh Raya Muara-Belait," terang Yang Berhormat.

 

Walau bagaimanapun jelas Yang Berhormat Menteri Pembangunan lagi, ia perlu melibatkan pembinaan tapak luas yang strategik dengan mengandungi perkhidmatan untuk pengguna jalan raya seperti stesen minyak, tempat berehat, gerai, restoran, surau, tandas dan sebagainya.

 

“Ia juga memerlukan peruntukan bagi menyediakan infrastruktur seperti bekalan elektrik dan air serta laluan jalan dan sebagainya," tambahnya lagi.

 

Namun demikian, seperti yang disebutkan, perkara itu masih di dalam peringkat perbincangan dan cetusan idea di mana jangkaan perbincangan dan susulan lanjut mengenai perkara itu dengan penglibatan pihak-pihak yang berkepentingan yang lain perlu terus dibuat, insyaaAllahlah.

 

Terdahulu Yang Berhormat Menteri Pembangunan mengulas kembali mengenai satu perkara yang dibangkitkan iaitu mengenai dengan beberapa jalan melibatkan projek membubuh batu di jalan raya yang menuju ke Rumah Panjang Biadong yang dibuat dengan kerjasama di antara Angkatan Bersenjata Diraja Brunei (ABDB) dan Jabatan Kerja Raya yang pada masa ini masih dalam perlaksanaan.

 

“Ini adalah usaha untuk membantu di mana kerajaan membekalkan batu 'coal mill' atau bekas hakisan asfalt terpakai manakala pengangkutan serta jentera disediakan oleh Angkatan Bersenjata Diraja Brunei (ABDB).

 

“Sehingga ke hari ini 50 'trips coal mill' telah dibekalkan, dan insyaaAllahlah, projek ini akan diteruskan apabila bekalan stok batu 'coal mill' yang berkurangan pada masa ini akan dapat diadakan semula," terang Yang Berhormat Dato.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

'I Feel Broken': Inside The Mind Of The Woman Who Ran 1,000km In 12 Days

 2024-06-17 00:48:13

Boeing Plane Investigated After 'Dutch Roll'

 2024-06-16 00:18:27