FacebookInstagramTwitterContact

 

Eating An Avocado Every Day Dramatically Reduces Your Risk Of Metabolic Syndrome           >>           The Mighty BLUEBERRY, A Superfruit With Anticancer Properties           >>           Tom Brady Reveals Jude Bellingham Chat After Real Madrid Move           >>           Rocket Lab Launches New NASA Solar Sail Tech To Orbit (Video, Photos)           >>           Rocket Lab Launches New NASA Solar Sail Tech To Orbit (Video, Photos)           >>           Ray-Ban Meta smart glasses do the AI thing without a projector or subscription           >>           Senate passes bill that could ban TikTok           >>           Tom Brady Reveals Jude Bellingham Chat After Real Madrid Move           >>           Spotify Turns Up Volume To Make Record Profits           >>           Inter Miami Signs Paraguay Midfielder Matías Rojas           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Pelajar Cemerlang SM PDSM Diraikan


 


 March 22nd, 2023  |  07:56 AM  |   93 views

MENTIRI

 

Majlis Penyampaian Anugerah Pelajar Cemerlang merupakan salah satu tunggak utama majlis sekolah yang mempunyai signifikan kepada seluruh warga Sekolah Menengah Pehin Datu Seri Maharaja (SM PDSM) Kampung Mentiri.

 

“Saya percaya majlis ini akan meningkatkan lagi semangat warga sekolah untuk mencatat kejayaan sebagai 'pulling faktor' untuk meraih kejayaan dan impian dalam mengejar cita-cita para pelajar," jelas Pengetua SM PDSM, Awang Haji Malai Shah Eran bin Syed Haji Yussof Al-Idrus pada Majlis Penyampaian Anugerah Pelajar Cemerlang bagi peperiksaan BC GCE 'O' Level/IGCSE Pelajar Tahun 11.

 

Pengetua SM PDSM seterusnya berkata, para penuntut merupakan aset yang paling berharga yang akan menerajui Negara Brunei Darussalam sejajar dengan Wawasan Brunei 2035.

 

Beliau menambah melalui 'School Enrichment Program' dan 'School Strategic Intervention' membuahkan hasil pencapaian yang membanggakan kepada SM PDSM.

 

Pencapaian pelajar dalam mencapai lima kredit dan ke atas pada peperiksaan BC BCE 'O' Level & 'IGCSE'  pada tahun 2022 ialah sebanyak 39.7 peratus (%), iaitu 40% dibandingkan pada tahun 2021 sebanyak 35.23% (melalui SAG).

 

“Trend yang meningkat ini sudah setentunya mencerminkan kualiti pengajaran dan pembelajaran di SM PDSM telah meningkat dengan jayanya sejajar dengan sasaran (target achievement) yang dirancang," ujarnya.

 

Tambahnya, daripada 54 pelajar yang berjaya memperolehi lima kredit ke atas, seramai 26 pelajar meneruskan pembelajaran di peringkat Pengajian Tinggi, iaitu Pusat Tingkatan Enam (PTE), manakala 27 pelajar meneruskan pengajian di Politeknik Brunei dan Institut Pendidikan Teknikal Brunei (IBTE), sementara seorang pelajar sedang mencari pekerjaan.

 

Kejayaan berkenaan jelasnya, sudah setentunya sinonim dengan kejayaan yang diberikan sokongan oleh ibu bapa, di samping jaringan kerjasama yang kuat daripada guru-guru.

 

Pihak sekolah menurutnya, akan terus berusaha mengorak langkah untuk terus menilai atau membuat 'review' agar SM PDSM tidak akan berpeluk tubuh bagi meningkatkan lagi mutu kualiti pencapaian pelajar agar ia setanding, kompetitif dan mampu bersaing dengan sekolah-sekolah menengah dan maktab di negara berkenaan sejajar dengan salah satu matlamat SM PDSM 'GOAL', iaitu untuk menginspirasikan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT).

 

Jelasnya lagi, Jabatan Sekolah-Sekolah khususnya dan Kementerian Pendidikan amnya sentiasa memberi sokongan yang jitu dalam memastikan sekolah sentiasa berjaya dan terus meningkat dalam pencapaian akademik dan mencapai visi sekolah serta visi Kementerian Pendidikan, iaitu Pendidikan Yang Berkualiti, Rakyat Dinamik (Quality Education, Dynamic Nation).

 

Head of Technical Underwriting Insurance Islam TAIB Holding Sendirian Berhad, Awang Roslan bin Haji Mohd Tahir, hadir selaku tetamu kehormat majlis yang berlangsung di Dewan Serbaguna SM SPDSM, baru-baru ini.

 

 Pada majlis tersebut, seramai 54 pelajar menerima hadiah dan sijil yang disempurnakan oleh tetamu kehormat majlis.

 

Mohammad Syafiq Izzuddin bin Haji Suhaimi yang memperolehi keputusan 5A*, 1A, 2B dan 1C dipilih sebagai Anugerah Pelajar Terbaik.

 

Sementara itu, para guru daripada beberapa Jabatan Akademik di SM PDSM yang berjaya meningkatkan prestasi keputusan dalam peperiksaan GCE 'O' Level juga turut menerima Anugerah Guru.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Ten Dead As Navy Helicopters Collide Mid-Air In Malaysia

 2024-04-24 07:44:54

Spotify Turns Up Volume To Make Record Profits

 2024-04-24 09:57:39