FacebookInstagramTwitterContact

 

Government Borrowing In May Is Highest Since Covid           >>           Firm Fined For Selling China-Made Cars As Italian           >>           Tiktok Confirms It Offered US Government A 'Kill Switch'           >>           Octopus To Repay £3bn To Taxpayers For Bulb Rescue           >>           Warning Over Tax Being Paid On State Pension           >>           Temporary Road Closure           >>           Bridge Parapet Cleaning Works           >>           Runaway Employee           >>           Missing Person           >>           Khatam Al-Qur'an Ceremony, Bandar Seri Begawan Arabic Preparatory School           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Saling Bermaafan Amalan Mulia Di Aidilfitri


 


 April 23rd, 2023  |  08:16 AM  |   179 views

TEMBURONG

 

Umat Islam di Daerah Temburong memulakan Sambutan Hari Raya Aidilfitri pada pagi tadi dengan laungan takbir serta menunaikan Sembahyang Sunat Hari Raya Aidilfitri Berjemaah di seluruh masjid, surau dan balai ibadat di daerah ini dan antara masjid yang menjadi tumpuan ialah di Masjid Utama Mohammad Salleh Pekan Bangar, di sini.

 

Sejurus selepas laungan takbir, pelbagai peringkat lapisan masyarakat termasuk kaum wanita dan kanak-kanak bersama-sama menunaikan Sembahyang Sunat Hari Raya Aidilfitri Berjemaah di masjid berkenaan yang diimamkan oleh Imam masjid berkenaan, Awang Norezam bin Zaini.

 

Sementara itu, Awang Norezam juga menyampaikan Khutbah Aidilfitri, antaranya menyatakan dalam kita ziarah menziarahi di Aidilfitri berkenaan, perkara yang utama kita lakukan adalah bermaaf-maafan.

 

Menurutnya lagi, memohon maaf zahir dan batin itulah perkataan yang sering kita ucapkan dan dengar apabila berkunjung ke rumah saudara-mara dan sahabat handai. Betapa indahnya Islam memberikan kesempatan kepada umatnya untuk saling bermaafan.

 

Beliau dalam khutbahnya juga berkata, kita selaku makhluk Allah Subhanahu Wata'ala tidak akan terlepas daripada melakukan kesilapan dan kesalahan.

 

Oleh itu ujarnya, bermaaf-maafan adalah sifat terpuji yang perlu sepanjang masa.​​

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

China Changed Village Names 'To Erase Uyghur Culture'

 2024-06-21 01:00:14

Government Borrowing In May Is Highest Since Covid

 2024-06-21 23:22:29