FacebookInstagramTwitterContact

 

Euro 2024 Favorites? 'No One Better' Than Spain, Says Coach           >>           Italy Outclassed By 'Best' Team Spain In Euro Loss – Spalletti           >>           Government Borrowing In May Is Highest Since Covid           >>           Firm Fined For Selling China-Made Cars As Italian           >>           Tiktok Confirms It Offered US Government A 'Kill Switch'           >>           Octopus To Repay £3bn To Taxpayers For Bulb Rescue           >>           Warning Over Tax Being Paid On State Pension           >>           Temporary Road Closure           >>           Bridge Parapet Cleaning Works           >>           Runaway Employee           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Takbir Bergema Di Daerah Belait


 


 April 23rd, 2023  |  08:22 AM  |   172 views

BELAIT

 

Ramadan sudah berlalu pergi dan berganti pula dengan Syawal yang dinanti-nanti oleh seluruh umat Islam, yang mana hari kemenangan dan kesyukuran bagi seluruh umat Islam disambut dengan laungan takbir yang bergema di seluruh masjid, surau dan balai ibadat seluruh negara.

 

Di Daerah Belait, Sambutan Hari Raya Aidilfitri dimulakan dengan laungan takbir serta menunaikan Sembahyang Sunat Hari Raya Aidilfitri Berjemaah di semua masjid, surau dan balai ibadat di daerah ini, seawal jam 7.30 pagi.

 

Antara masjid yang menjadi tumpuan umat Islam menunaikan Sembahyang Hari Raya Aidilfitri ialah di Masjid Mohammad Jamalul Alam, Kuala Belait.

 

Lapisan masyarakat termasuk kaum wanita dan kanak-kanak sama-sama menunaikan Sembahyang Sunat Hari Raya Aidilfitri Berjemaah di masjid tersebut yang diimamkan oleh Imam Masjid Mohammad Jamalul Alam, Kuala Belait, Awang Mohd. Hilmi bin Yakop.

 

Selesai menunaikan Sembahyang Sunat Hari Raya Aidilfitri, Khutbah Aidilfitri disampaikan oleh imam masjid berkenaan, yang antara lain menggariskan mengenai hakikat perayaan Aidilfitri adalah sebagai tanda kita telah kembali kepada fitrah asal.

 

Bagi mereka yang benar-benar berjaya menjadikan Ramadan sebagai medan didikan kerohanian, maka sudah tentu ia akan dapat mengecap perubahan hidup daripada kurang baik kepada yang lebih baik.

 

Perubahan ini dicapai melalui amalan bersungguh-sungguh melawan hawa nafsu sehingga sifat-sifat keji yang bersarang di dalam hati dapat dibuang dan diganti dengan sifat-sifat yang murni dalam jiwa.

 

Oleh yang demikian, Aidilfitri wajar disambut dengan penuh kegembiraan dalam suasana keimanan yang kukuh, dan dilakukan dalam konsep syariah Islam.

 

Rasa kehambaan dan ketakwaan yang dibina di bulan Ramadan janganlah dicemarkan dengan perbuatan dan amalan-amalan yang boleh merosakkan kembali ketakwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata'ala dengan menjelangnya 1 Syawal.

 

Justeru, kegembiraan ini mestilah dizahirkan dengan mengagungkan Allah Subhanahu Wata'ala dengan bertakbir, bertahmid dan bertasbih yang mana sememangnya menjadi lambang perubahan diri untuk terus istiqamah melakukan kebaikan dan menjauhi kemungkaran.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

China Changed Village Names 'To Erase Uyghur Culture'

 2024-06-21 01:00:14

Government Borrowing In May Is Highest Since Covid

 2024-06-21 23:22:29