FacebookInstagramTwitterContact

 

Conversion Ceremony           >>           Interior Decoration with Local Motif           >>           Spending Wealth in the Way of Allah Subhanahu Wata'ala           >>           Qiyamullail and 'Pejuang Fajr' Programme           >>           Kaitlyn Bristowe Says She's Working Through "Held On Anger" Amid Ex Jason Tartick's New Romance           >>           Jenelle Evans Shares Update On Her Kids After Breakup From “Emotionally Abusive” David Eason           >>           NASA Delays Landing Of Boeing's 1st Starliner Astronaut Mission To June 22           >>           So Long, Jabra Earbuds, It's Not Your Fault           >>           Picsart And Getty Are Making An AI Image Generator Entirely Trained On Licensed Content           >>           Sophia Dunkley Earns England Recall For New Zealand Odis           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Penjara 8 Bulan Akibat Memanipulasi Sistem Jual Beli


 


 May 17th, 2023  |  07:47 AM  |   726 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Mahkamah Majistret menjatuhkan hukuman penjara lapan bulan terhadap seorang pekerja warga Indonesia yang didapati mencuri daripada majikannya.

 

Timbalan Pendakwa Raya, Nur Hidayatul Aeny Alisah binti Haji Zullizam  mendedahkan Heni Purwanti (defendan), berusia 36 tahun, bertugas sebagai Penolong Penyelia di sebuah kedai roti di Serusop.

 

Majistret Nur Eleana binti Dato Seri Paduka Haji Hairol Arni seterusnya mendengar defendan memanipulasi sistem jual beli di kedai roti berkenaan.

 

Mengikut fakta kes pada 13 Mac 2023, defendan bekerja di kedai roti berkenaan.

 

Pelanggan A membeli satu kek mousse coklat dan satu minuman. Defendan kemudian menulis pesanan kek mousse coklat berkenaan di resit bernombor.

 

Setiap resit mempunyai tiga keping kertas yang terdiri daripada satu kertas putih untuk kedai roti berkenaan, satu kertas biru untuk pelanggan dan satu kertas merah jambu untuk rujukan jualan.

 

Harga untuk kek mousse coklat berkenaan ialah BND20 dan harga untuk minuman berkenaan ialah BND1.

 

Ketika pelanggan A membuat pembayaran kepada juruwang, defendan mengarahkan juruwang berkenaan untuk tidak memasukkan barang berkenaan ke dalam sistem jualan bakeri berkenaan apabila menerima bayaran daripada pelanggan A.

 

Atas arahan defendan, juruwang berkenaan tidak memasukkan bayaran BND21 daripada pelanggan A. Defendan juga mengarahkan juruwang berkenaan supaya tidak memberikan kertas resit berwarna biru bernombor kepada pelanggan berkenaan.

 

Pada hari yang sama, pelanggan B membeli satu kek coklat aiskrim berharga BND14 dan menempah satu kek keju bakar Oreo berharga BND198 di bawah nombor resit.

 

Defendan kemudiannya mengambil nombor resit dan menukar nama kek daripada kek coklat mousse kepada kek coklat aiskrim.

 

Defendan juga meminta harga dalam resit nombor diubah daripada BND20 kepada BND14. Ini bagi memastikan tiada rekod penjualan kek mousse coklat berkenaan.

 

Selepas itu, pelanggan C membeli beberapa puff kastard dan satu roti kismis. Sekali lagi, defendan mengarahkan juruwang berkenaan untuk tidak memasukkan penjualan puff kastard dan roti kismis ke dalam sistem berkenaan. Defendan mengira jumlah harga barang yang dibeli oleh pelanggan C menggunakan kalkulator.

 

Semasa defendan membungkus puff kastard berkenaan ke dalam kotak, juruwang berkenaan menerima BND100 daripada pelanggan C. Juruwang berkenaan kemudiannya bertanya kepada defendan jumlah harga dan kuantiti puff kastard yang dibeli oleh pelanggan C.

 

Defendan hanya memaklumkan kepada juruwang berkenaan untuk memberi perubahan dalam jumlah BND75.00 kepada pelanggan C tetapi tidak memaklumkan kepadanya jumlah puff kastard yang dibeli oleh pelanggan C.

 

Defendan juga turut memastikan tiada rekod jualan dicatat dalam buku resit dan berjaya mengumpul sekitar BND41 daripada jualan pada hari berkenaan.

 

Pada 14 Mac 2023, Penolong Pengurus Operasi kedai roti berkenaan  mendapati terdapat percanggahan dalam resit jualan pada 13 Mac 2023. Difahamkan bahawa nombor resit berkenaan digunakan semula untuk kek coklat aiskrim berkenaan.

 

Daripada rakaman CCTV juga didapati bahawa penjualan kek mousse coklat, minuman dan puff kastard berkenaan tidak dimasukkan ke dalam sistem.

 

Jumlah keseluruhan yang tidak dimasukkan ke dalam sistem ialah BND41 (BND21 daripada resit dan BND20 daripada penjualan puff kastard). Penolong Pengurus Operasi berkenaan segera membuat laporan polis.

 

Bagaimanapun, perbuatan defendan terbongkar keesokan harinya apabila pihak pengurusan mendapati adanya percanggahan dalam jualan.

 

Perbuatan defendan turut dirakam oleh CCTV di kedai roti berkenaan yang kemudian membantu siasatan polis apabila laporan dibuat.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

India Brings Back Bodies Of 45 Workers From Kuwait

 2024-06-15 00:37:12

Mouse Jigglers Pretending To Work Fired By Bank

 2024-06-15 00:19:02