FacebookInstagramTwitterContact

 

China: At Least Two Dead, 21 Injured In Hospital Stabbing           >>           Mexican Marigold Essential Oil Holds Potential As Powerful Natural Herbicide           >>           Medicinal Benefits Of Cinnamon           >>           Crocodile’s Head Pops Up In Puddle Outside Buckinghamshire Village           >>           You Wouldn’t Believe Some Of The Things Water Companies Find In UK’s Sewers           >>           'Buzzing' Rocket Valve Pushes 1st Astronaut Launch Of Boeing's Starliner Capsule To May 10           >>           Apple Pencil Pro adds squeeze, roll and haptic feedback to its bag of tricks           >>           Substack is trying to lure TikTok stars to its platform           >>           The UK's Ministry of Defence was hacked, and the country is reportedly blaming China           >>           United States Youth Keyrol Figueroa Signs Deal At Liverpool           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Breaking News


  Home > Breaking News


Berangkat Melawat British Forces Brunei


Foto : Masri Osman

 


 December 12th, 2023  |  12:49 PM  |   95 views

SERIA

 

Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Mahkota Pengiran Muda Haji Al-Muhtadee Billah ibni Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Menteri Kanan di Jabatan Perdana Menteri berkenan berangkat membuat lawatan ke British Forces Brunei (BFB) di Brunei Garrison, Seria hari ini.

 

Keberangkatan Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Mahkota Pengiran Muda Haji Al-Muhtadee Billah dengan menaiki pesawat Helikopter Puma Skuadron 230 Tentera Udara Diraja, Angkatan Tentera British telah tiba di Tapak Pendaratan Tuker Lines dan dijunjung oleh Pesuruhjaya Tinggi British ke Negara Brunei Darussalam, Tuan Yang Terutama John Virgoe; Pemerintah BFB, Leftenan Kolonel Hugo Stanford-Tuck dan Gurkha Major, Batalion Pertama Royal Gurkha Rifles (1RGR), Mejar Jiwan Pun.

 

Turut hadir, Setiausaha Tetap Kementerian Pertahanan, Brigedier Jeneral (B) Dato Seri Pahlawan Haji Alirupendi bin Haji Perudin; Pemerintah Tentera Darat Diraja Brunei, Brigedier Jeneral Haji Mohammad Shanonnizam bin Sulaiman dan Penasihat Pertahanan United Kingdom (UK) ke Negara Brunei Darussalam, Kapten Jonathan Caple, Royal Navy (RN).

 

Setibanya Duli Yang Teramat Mulia berkenan berangkat ke Balai Pegawal Tuker Lines dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda, DYTM disembahkan dengan kalungan Maala dan berkenan memeriksa Barisan Kawalan Kehormatan yang diketuai oleh Pegawai Waran 1, Sunil Gurung, Sarjan Mejar Rejimen.

 

DYTM kemudiannya dijunjung bagi menandatangani Lembaran Kenangan Tetamu VVIP dan berkesempatan untuk beramah mesra dengan kakitangan-kakitangan tempatan yang bertugas di BFB sebelum beredar ke Markas BFB tersebut.

 

Lawatan ke Ibu Pejabat Tuker Lines BFB itu juga, DYTM disembahkan taklimat mengenai lawatan tersebut oleh Pemerintah BFB dan Ketua Staf BFB, Mejar Rob Morford.

 

DYTM kemudiannya berangkat ke Padang Tembak Jarak 25m Tuker Lines untuk menyaksikan demonstrasi senjata bantuan dan pengesanan yang dikendalikan oleh Pegawai Memerintah Kompeni Bantu, Batalion Pertama Royal Gurkha Rifles (Support Company 1RGR), Mejar Som Thulung.

 

DYTM juga berkenan untuk menembak peluru hidup dengan menggunakan pistol jenis Glock 17 9mm dan setelah itu dijunjung untuk sesi bergambar ramai sebelum berangkat mengadakan lawatan ke Sekolah Hornbill.

 

Keberangkatan DYTM di Sekolah Hornbill dijunjung oleh Guru Besar sekolah itu, Caroline Neal dan seterusnya berkesempatan beramah mesra bersama para pelajar dan guru sekolah berkenaan.

 

DYTM disembahkan dengan sehelai selendang daripada salah seorang pelajar sekolah dan seterusnya menyaksikan Persembahan Tarian Kebudayaan kemudian dijunjung ke dewan bagi menyaksikan sebuah Persembahan Nyanyian berjodol 'A Million Dreams' daripada pelajar Tahun 4, 5 dan 6 sekolah tersebut dan seterusnya berkenan bergambar ramai bersama para pelajar Sekolah Hornbill.

 

Sebelum mengakhiri siri lawatan tersebut, DYTM dijunjung berangkat ke Mes Pegawai dan berpeluang untuk beramah mesra dengan ahli-ahli keluarga anggota-anggota BFB dan seterusnya sesi bergambar ramai.

 

DYTM juga berkenan menerima pesambah kenang-kenangan sebelum beredar ke ruang lain bagi Majlis Santap Tengah Hari.

 

Setentunya dengan adanya lawatan seumpama ini akan memperkukuhkan dan mengeratkan lagi hubungan dua hala ke arah mempertingkatkan bidang pertahanan kedua-dua buah negara pada masa hadapan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Wan Mohamad Sahran Wan Ahmadi

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

China: At Least Two Dead, 21 Injured In Hospital Stabbing

 2024-05-08 09:13:10

Nintendo Switch 2: Official Announcement Promised Within Next Year

 2024-05-08 07:15:56