FacebookInstagramTwitterContact

 

United States Youth Keyrol Figueroa Signs Deal At Liverpool           >>           Maradona's Stolen World Cup Golden Ball Trophy To Be Auctioned           >>           MbappĂ© 'Confident' PSG Can Reach Champions League Final           >>           Slovakia Hit By Wave Of Bomb Threats           >>           Joe Biden Warns Of 'Ferocious Surge' Of Antisemitism In US           >>           John Steenhuisen: The Man Vowing To 'Rescue' South Africa With The DA           >>           Blood Donation Campaign           >>           'Operasi Kabat'           >>           Seoul International Travel Fair           >>           Leaves for Republic Of Singapore           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Kedutaan Jepun Adakan Resepsi Majlis Perjumpaan


Kedutaan Jepun di Negara Brunei Darussalam

 


 February 21st, 2024  |  08:08 AM  |   193 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Lebih 60 ahli persatuan persahabatan dan peserta program pertukaran tahun lepas menyertai Resepsi Majlis Perjumpaan yang dihoskan oleh Duta Besar Istimewa dan Mutlak Jepun ke Negara Brunei Darussalam (NBD), Tuan Yang Terutama Maeda Toru, baru-baru ini.

 

Para peserta termasuk BAJA (Persatuan Alumni Jepun Brunei), BERSATU (Persatuan Alumni untuk bekas peserta Ship for Southeast Asia Youth Programme-SSEAYP), BJFA-UBD, BJFA-UTB, Japan-East Asia Network of Exchange for Students and Youths (JENESYS) 2023 JENESYS, warga NBD yang pernah belajar di Jepun dan pelajar Jepun yang sedang belajar di NBD.

 

Resepsi tersebut menandakan satu acara yang menggembirakan apabila dapat melihat semua ahli persatuan persahabatan menikmati makanan Jepun asli sambil berkongsi kenangan indah mereka di Jepun.

 

Perwakilan Ke-47 yang menyertai SSEAYP 2023 turut menyertai resepsi kali ini dan bersama-sama pelajar yang menyertai program JENESYS di bawah kategori berbeza seperti persidangan pelajar, festival filem kanak-kanak dan program pertukaran sekolah menengah.

 

Sambutan tersebut merupakan peluang yang sangat baik bagi peserta NBD untuk meneroka laluan untuk kerjasama masa depan dan rangkaian yang lebih kukuh dalam kalangan mereka.

 

SSEAYP yang disertai Brunei pada tahun 1985 ialah program pertukaran belia antara Jepun dan pelbagai negara ASEAN, yang dianjurkan oleh Kerajaan Jepun.

 

Program bertujuan untuk meluaskan minda belia, meningkatkan kesedaran mereka tentang hal ehwal antarabangsa dan meningkatkan kemahiran kepimpinan mereka, supaya mereka akan lebih bersedia untuk menyumbang secara positif kepada masyarakat mereka.

 

Program JENESYS ialah program pertukaran rakyat dengan rakyat antara Jepun dan negara-negara di rantau Asia-Pasifik, yang bermula pada 2009.

 

Ia bertujuan untuk menggalakkan kepercayaan dan persefahaman di kalangan rakyat Jepun dan rantau Asia-Pasifik dan membina asas untuk persahabatan dan kerjasama masa depan sambil memahami Jepun 'sebenar' -budaya, ekonomi, masyarakat, sejarah, politik dan hubungan diplomatiknya.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Kedutaan Jepun di Negara Brunei Darussalam

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Lok Sabha Elections 2024: Millions Brave Searing Heat To Vote In India

 2024-05-07 09:03:38

Nintendo Switch 2: Official Announcement Promised Within Next Year

 2024-05-08 07:15:56