FacebookInstagramTwitterContact

 

Inlet Pipe Repair Work           >>           East Assets Turnaround Activities by BSP           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Operasi Kabat'           >>           Handover of Donation           >>           Handover of Donation           >>           MoU Signing Ceremony           >>           'Panakod Adau' Gayoh Celebration           >>           Reading of Surah Yasin and Tahlil           >>           Radio Service is the Best Medium to Disseminate Information           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Komitmen NBD Mewujudkan Persekitaran Perniagaan Berkembang Maju


Majlis Penasihat Perniagaan APEC dan Majlis Penasihat Perniagaan ASEAN Brunei

 


 February 21st, 2024  |  08:40 AM  |   207 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Tokoh-tokoh terkemuka daripada sektor awam dan swasta Negara Brunei Darussalam (NBD) berhimpun hari ini di Ruang Komuniti Baiduri untuk Meja Bulat Ekonomi Brunei (Brunei Economy Roundtable) bertemakan 'Pembuktian Masa Depan Brunei : Melabur Dalam Generasi Pemacu Ekonomi Akan Datang'.

 

Dianjurkan oleh Majlis Penasihat Perniagaan ASEAN dan APEC Brunei dengan kerjasama Kementerian Kewangan dan Ekonomi, Meja Bulat berkenaan memberi pandangan menyeluruh tentang masa depan ekonomi NBD dan mengenal pasti bidang utama untuk pelaburan dan pertumbuhan.

 

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan Menteri Kewangan dan Ekonomi II, Yang Berhormat Dato Seri Setia Dr. Awang Haji Mohd. Amin Liew bin Abdullah, menetapkan peringkat dengan mengesahkan komitmen kerajaan untuk mewujudkan persekitaran perniagaan yang berkembang maju.

 

Dalam ucaptama pembukaannya, Yang Berhormat Menteri di JPM dan Menteri Kewangan dan Ekonomi II menekankan peranan penting perkongsian awam-swasta dalam memacu pembangunan ekonomi, menonjolkan sokongan aktif kerajaan untuk sektor strategik dan memupuk benih pertumbuhan mampan untuk generasi akan datang.

 

Yang Berhormat seterusnya menjelaskan kepentingan untuk mencapai keseimbangan antara pertumbuhan ekonomi dan tanggungjawab alam sekitar serta penglibatan dan kerjasama pelbagai pihak untuk mencapai agenda negara.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Bank Baiduri, Ti Eng Hui menyatakan kepentingan memacu penglibatan berterusan antara sektor awam dan swasta, serta antara komuniti perniagaan NBD dan ASEAN.

 

"Adalah jelas bahawa lebih banyak dialog dan penglibatan adalah kunci kepada kemajuan.

 

"Ini tentang berkumpul, berkongsi idea dan bekerjasama ke arah matlamat bersama dan bekerjasama serta memanfaatkan sumber, kemahiran dan rangkaian masing-masing, kita boleh membuka pasaran baharu untuk NBD, mencipta skala ekonomi dan menyumbang kepada aspirasi pertumbuhan NBD," kata Ti Eng Hui.

 

Menyoroti kepentingan kesalinghubungan serantau, Ketua Pegawai Eksekutif Dynamik Technologies, Dayang Haslina Taib, selaku Pengerusi Majlis Penasihat Perniagaan ASEAN Brunei, menggariskan adalah penting bagi NBD untuk memanfaatkan peluang yang dibentangkan di Borneo, dengan sumber aslinya yang pelbagai, populasi yang semakin meningkat, dan ekonomi berkembang.

 

Kesalinghubungan yang lebih luas dalam Borneo termasuk keterhubungan digital ujarnya lagi, menawarkan peluang untuk pelaburan, perdagangan dan pengembangan pasaran merentasi pelbagai sektor seperti pertanian, pelancongan, tenaga dan teknologi.

 

"Dengan memanfaatkan penyumberan luar dan perindustrian sebagai strategi utama, NBD boleh memacu daya saing, kemampanan dan kemakmuran jangka panjang dalam ekonomi global yang berkembang pesat," kata Dayang Haslina Taib.

 

Manakala, Ketua Pegawai Eksekutif Standard Chartered Bank Brunei, Pengiran Aki Ismasufian bin Pengiran Haji Ibrahim, selaku Pengerusi Majlis Penasihat Perniagaan APEC Brunei, pula menekankan peranan penting kolaborasi dan dialog dalam memacu kemajuan dan kemakmuran.

 

Beliau menyatakan komitmen kolektif berkenaan membuka pasaran, inovasi, dan pertumbuhan inklusif adalah penting dalam mengemudi landskap dinamik perdagangan dan pelaburan global.

 

Turut hadir pada Meja Bulat berkenaan adalah pakar industri dan pemimpin perniagaan terkemuka dari Bank Baiduri, Darussalam Assets, Brunei LNG, Brunei Shell Petroleum, TotalEnergies, Huawei, Darussalam Enterprise, Lembaga Pembangunan Ekonomi Brunei, Dewan Perniagaan dan Industri NBD dan lebih ramai lagi berkumpul di Meja Bulat peringkat tinggi, disatukan dengan tumpuan untuk membina ekonomi yang berdaya tahan dan dinamik untuk NBD.

 

Para peserta berkongsi perspektif mereka tentang prospek ekonomi untuk tahun hadapan, peluang utama untuk komuniti perniagaan dan cadangan dasar untuk menyokong pertumbuhan ekonomi.

 

Perbincangan berkenaan mengenal pasti beberapa tema utama, seperti membangunkan ekonomi hijau yang merangkumi tenaga boleh diperbaharui, persediaan untuk masa depan digital dan memastikan tenaga kerja sedia masa hadapan yang berkebolehpasaran untuk menyesuaikan diri dengan dunia kerja baharu yang dipengaruhi oleh kecerdasan buatan (AI).

 

Meja Bulat Ekonomi Brunei 2024 adalah elemen Program Ekonomi Brunei yang dihoskan oleh Majlis Penasihat Perniagaan ASEAN dan APEC NBD dengan kerjasama Kementerian Kewangan dan Ekonomi dan dengan kerjasama perniagaan terkemuka untuk menghubungkan isu global dengan ekonomi NBD.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Majlis Penasihat Perniagaan APEC dan Majlis Penasihat Perniagaan ASEAN Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Pro-China Candidate Wins Solomon Islands PM Vote

 2024-05-03 00:53:25

Weight Loss Drug Wins 25,000 New US Users A Week

 2024-05-03 02:18:06