FacebookInstagramTwitterContact

 

Eating For Your Eyes: Carrots Deliver Nutrients That Preserve Vision           >>           Diabetic? Eat More Eggs           >>           Protect Your Kids From Pollution-Related Asthma With Vitamin D           >>           Miscellaneous Offences Act 2021           >>           Designs of 'Baju Melayu' Studs           >>           Spectrum Unveil 2024 Exhibition           >>           'People Call Me A Monster For Dyeing My Dog Pink - I Want Him To Match My Outfit'           >>           Number of New Converts Increase           >>           Mum's Horror As Group Text Invite For Daughter's 1st Birthday Party Goes Terribly Wrong           >>           Kid Cudi Engaged To Lola Abecassis Sartore           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


RB Bekerjasama Tingkatkan Pelancongan di Brunei


MENTERI Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong menerima cenderahati pada Majlis Perasmian Forum Pengurusan dan Pemasaran Royal Brunei (RB) 2017. |FOTO : Ihsan Syarikat Penerbangan Diraja Brunei

 


 January 18th, 2017  |  08:50 AM  |   2226 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Selasa, 17 Januari. - Misi Jabatan Kemajuan Pelancongan, Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan (KSSUP) adalah 'Untuk meningkatkan pertumbuhan jumlah pelancong dengan memberi tumpuan kepada pengukuhan daya tarikan dan kepelbagaian produk pelancongan dan meningkatkan kualiti perkhidmatan pelancongan'.

 

Dalam konteks itu, KSSUP mensasarkan untuk menggandakan jumlah kemasukan pelancong melalui udara dari 278,000 pada tahun 2015 kepada 450,000 sebelum tahun 2020.

 

Strategi kementerian dalam membangunkan pelancongan di negara ini terutamanya memberi tumpuan kepada perkembangan produk pelancongan dan usaha-usaha untuk menaik taraf serta pakej pelancongan yang sedia ada sedang ditawarkan kepada pelancong.

 

Demikianlah yang ditegaskan oleh Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong di Majlis Perasmian Forum Pengurusan dan Pemasaran Royal Brunei (RB) 2017 bertempat di Radisson Hotel, di ibu negara.

 

Oleh itu, jelasnya, produk pelancongan yang baik mestilah mempunyai nilai yang berpatutan, menarik, dapat disimpan sebagai kenangan, menyeronokkan, unik, selamat, bersih dan sebagainya.

 

Dengan produk-produk danperkhidmatan pelancongan yang baik, ujar Yang Berhormat, kita boleh
menarik pelancong untuk kembali dan melawat Brunei berulang kali. Dalam hal ini, kami telah mengenal pasti tiga kategori produk pelancongan, iaitu utama, menyerlah dan berdasarkan
aktiviti-produk pelancongan.

 

''Kita mempunyai beberapa tempat-tempat menarik di negara ini, yang tersedia dan boleh ditawarkan kepada pelancong sebagai destinasi pelancongan atau produk utama. Ini termasuk tempat-tempat menarik di sekitar Bandar Seri Begawan seperti Masjid Sultan Omar 'Ali Saifuddien (SOAS) dan Bangunan Alat-Alat Kebesaran Diraja,'' katanya.

 

Kawasan-kawasan lain yang menjadi tumpuan adalah termasuk Kampong Ayer yang mempamerkan keunikan budaya dan warisan dan Ulu Temburong yang memberi pengalaman indah yang tidak dapat dilupakan, kekayaan dan kepelbagaian alam semula jadi dan alam sekitar - hutan hujan tropika yang bersih dan habitat semula jadi.

 

Di KSSUP ujar Yang Berhormat, dalam tempoh 18 bulan lepas, kita telah mencapai beberapa kejayaan dan agresif dalam membuat perubahan kepada industri pelancongan di Brunei Darussalam.

 

''Kami telah memberi tumpuan kepada pembangunan produk dan akan terus berbuat demikian, untuk kekal berdaya saing di rantau ini. Kami telah menghabiskan masa penapisan produk yang sedia ada seperti Temburong, Bandar Seri Begawan dan Kampong Ayer dan seterusnya adalah Tutong, Belait dan destinasi rekreasi lainseperti pantai, hutan, dan taman-taman. Pada masa yang sama, kami juga meningkatkan beberapa produk berasaskan aktiviti seperti menyelam, memerhati burung serta pelancongan berasaskan komuniti seperti inap desa dan aktiviti-aktiviti kampung,'' Tambahnya.

 

Menurut Yang Berhormat, KSSUP juga telah menubuhkan Lembaga Pelancongan Brunei atau Brunei Tourism Board (BTB) yang merupakan platform penting bagi KSSUP untuk berkomunikasi dengan pihak berkepentingan seperti kerajaan dan sektor swasta.Objektif utama BTB adalah untuk memberikan arahan dasar mengenai aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan pelancongan dan menyediakan platform bagi dialog antara sektor swasta dan awam mengenai isu-isu yang berkaitan dengan pelancongan.

 

KSSUP juga telah memansuhkan Akta Ejen Pelancongan 1978 dan mengubal Perintah Pelancongan 2016 untuk mengekalkan rangka kerja undang-undang yang selaras dengan perkembangan hal ehwal dan semasa pelancongan.

 

Dalam hal ini, Yang Berhormat dapat melihat keperluan untuk syarikat penerbangan negara kita agar bekerja rapat dengan pihak pelancongan yang lain termasuk hotel, ejen pelancongan, pengusaha pelancongan dan pengusaha pengangkutan yang komprehensif, tetapi kompetitif dalam merangka program perjalanan dengan harga yang sesuai untuk pelanggan.

 

Yang Berhormat sangat yakin jika anda bekerja untuk syarikat penerbangan tempatan, BTB berharap untuk mempromosikan syarikat penerbangan dan menggalakkan Brunei sebagai destinasi pelancongan.

 

Oleh itu, BTB juga boleh berfungsi sebagai platform untuk anda membuat perbincangan dengan pihak-pihak berkepentingan. Anda juga boleh melibatkan diri dengan agensi-agensi kerajaan yang berkaitan mengenai isu-isu tertentu yang boleh menyumbang kepada pertumbuhan industri pelancongan.

 

Dari Januari hingga September 2016, jumlah kemasukkan pelancong antarabangsa ke Negara Brunei
Darussalam melalui udara adalah 163,023 berbanding 165,872 dalam tempoh yang sama tahun lepas.

 

Walaupun terdapat penurunan sebanyak 1.7 peratus, pasaran sumber dari Hong Kong, Korea Selatan, China dan Jepun terus menunjukkan pertumbuhan positif dengan peningkatan sebanyak 41.3 peratus, 26.7 peratus, 9.8 peratus dan masing-masing 2.0 peratus.

 

Lima negara bagi ketibaan pelancong ke Negara Brunei Darussalam dari Januari hingga September 2015 adalah Malaysia kerana laluan udara mudah dan berdekatan dengan 24.2 bagi setiap daripada jumlah ketibaan pelancong.

 

Ini diikuti oleh Republik Rakyat China, iaitu 19.2 peratus, lndonesia, 9.6 peratus, Filipina, 7.8 peratus dan Singapura, 6.4 peratus.

 

Secara keseluruhan, lima negara tersebut telah menyumbang sebahagian majoriti ketibaan pelancong antarabangsa ke negara ini bagi bulan Januari hingga September 2016, iaitu 67.2 peratus daripada jumlah ketibaan pelancong.

 

Tujuan utama lawatan ke Negara Brunei Darussalam adalah untuk tujuan riadah dan bercuti dengan 43.5 peratus daripada jumlah ketibaan pelancong.

 

China dan Malaysia kekal sebagai penyumbang utama untuk riadah dan percutian pasaran dengan 55.8 peratus daripada jumlah ketibaan pada 2016.

 

Walaupun ini semua kelihatan agak positif dan bilangannya semakin bertambah, yang membimbangkan adalah berkaitan dengan tempoh purata penginapan hotel yang hanya 2.15 hari dan kadar penghunian hanya 36.59 peratus.

 

Oleh itu, Yang Berhormat menggesa Pengurus Jualan dan Pemasaran dan pihak berkepentingan pelancongan yang berkaitan agar bekerja secara kolektif bersama-sama untuk meningkatkan pelancongan ke negara ini dan meningktkan jumlah tempoh yang lebih lama untuk penginapan dan kadar penghuni yang lebih tinggi di Negara Brunei Darussalam.

 

KSSUP akan terus bekerjasama rapat dengan Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri dan Perdagangan, dan Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri untuk meningkatkan proses visa dengan menjadikannya lebih telus dan mudah kepada semua pengunjung.

 

Kini terdapat maklumat yang ada lebih jelas secara 'online' dengan syarat kemasukan bagi pengunjung yang memerlukan visa ke Negara Brunei Darussalam. Tambahan lagi, sebagai satu cara untuk meningkatkan perkhidmatan pelancongan, KSSUP juga bekerjasama dengan institusi pendidikan dalam menyediakanpanduan latihan pelancongan untuk pemandu pelancong baru dan sedia ada di negara ini.

 

''Kami juga gembira untuk melihat Kementerian Perhubungan telah melakukan peranan mereka dalam menyokong untuk membawa pelancong melalui peningkatan sistem pengangkutan awam dengan bas-bas yang lebih besar dan teksi bermeter,'' jelasnya.

 

RB juga telah menyokong inisiatif pelancongan dengan membuka lebih banyak laluan untuk mengalu-alukan lebih banyak penerbangan sewa khas dari Republik Rakyat China, iaitu Zhengzhou dan tidak lama lagi Xian dan juga dari Seoul, Korea Selatan dan penerbangan kongsi kod ke Turki dan Jepun.

 

Masih banyak perkara yang perlu dilakukan pada tahun 2017 ini memandangkan tahun ini adalah tahun yang sangat menarik bagi ASEAN, iaitu Tahun Melawat ASEAN @ 50 Tahun dan Brunei Darussalam telah dipilih sebagai Kota Kebudayaan ASEAN.

 

Lebih banyak acara menarik telah disediakan untuk meraikannya seperti seperti Minggu Gastronomy pada 22 hingga 26 Februari 2017, Jubli Emas Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Sri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam menaiki takhta pada bulan Oktober dan Persekutuan Kongres Kardiologi ASEAN pada bulan November.

 

Yang Berhormat berharap, RB akan turut mempromosikan acara-acara yang menarik ini dan bekerjasama dengan ejen-ejen tempatan dalam merangka pakej yang menggalakkan penginapan lebih lama di Brunei Darussalam.

 

Forum Pengurusan dan Pemasaran RB 2017 diadakan selama tiga hari, dihadiri oleh lebih 150 peserta terdiri daripada para pegawai dan kakitangan RB dari dalam dan luar negara.

 

Salah satu daripada aktiviti yang dianjurkan adalah RB Amazing Race di sekitar Bandar Seri Begawan yang bertujuan untuk mengukuhkan ikatan antara para pegawai dan kakitangan RB, dan juga membiasakan tempat-tempat pelancongan di sekitar bandar kepada peserta luar.

 

Dengan adanya forum itu, ia dapat mengukuhkan lagi hubungan antara KSSUP dan RB bagi meningkatkan pelancongan di Brunei dan sesi forum tertutup adalah untuk membincangkan jualan dan pemasaran objektif dan strategi RB untuk lima tahun akan datang.

 

Turut hadir pada forum tersebut, Setiausaha Tetap KSSUP juga selaku Ahli Lembaga Pengarah RB, Dr. Haji Abdul Manaf bin Haji Metussin.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Dk. Siti Redzaimi Pg. Haji Ahmad

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Sydney Church Stabbing: Australian Bishop Forgives Alleged Attacker

 2024-04-19 00:07:49

Google Sacks Staff Protesting Over Israeli Contract

 2024-04-19 00:33:16