FacebookInstagramTwitterContact

 

Gotham FC Signs Germany Goalkeeper Ann-Katrin Berger From Chelsea           >>           Vitesse Docked 18 Points, Relegated Amid Probe Of Abramovich Ties           >>           12 Health Benefits Of Drinking Elderberry Tea           >>           Blueberries Found To Reduce CVD Risk By Up To 20 Percent           >>           Natural Treatment For Rheumatoid Arthritis: Research Shows Yoga Can Relieve Physical And Psychological Symptoms           >>           The Sweetest-Smelling City In The World Might Surprise You           >>           Inside Caitlin Clark And Connor Mccaffery's Winning Romance           >>           Inside Caitlin Clark And Connor Mccaffery's Winning Romance           >>           You Can Watch Taylor Swift And Post Malone’s “Fortnight” Music Video With A Broken Heart           >>           BIBD Awareness Campaign           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Amalan Tadbir Urus Islam Dibincangkan


 


 April 2nd, 2017  |  07:15 AM  |   869 views

Bandar Seri Begawan

 

TUNGKU LINK, Sabtu, 1 April. – Sebanyak tujuh kertas kerja akademik telah dibentangkan semasa Simposium Tahunan Tadbir Islam Ketiga anjuran Institut Kajian Dasar (IPS), Universiti Brunei Darussalam (UBD), yang diadakan selama sehari bertempat di Bilik Senat, Dewan Canselor, UBD.

 

Simposium tersebut merupakan lanjutan daripada siri simposium yang telah dilaksanakan sejak dua tahun lalu yang memberi tumpuan khusus pada disiplin dan amalan Tadbir Islam yang baru muncul dan hubungannya dengan dasar, kerajaan, dan masyarakat.

 

Hadir selaku tetamu kehormat pada majlis tersebut ialah Naib Canselor UBD, Datin Dr. Hajah Anita Binurul Zahrina binti Pehin Orang Kaya Laila Wijaya Dato Seri Setia Haji Awang Abdul Aziz.

 

Dengan tema 'Mengintegrasikan Fungsi Organisasi dalam Sistem Tadbir Urus Islam, simposium sehari tersebut diisikan dengan perbincangan mengenai bagaimana organisasi, yang terdiri daripada individu, boleh berfungsi sebagai satu kumpulan yang padu dalam mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk beribadah kepada Allah.

 

Simposium juga menekankan empat komponen utama Tadbir Islam iaitu pertama,  teologi, kedua, perundangan, ketiga nilai-nilai dan keempat, konteks budaya, di mana ia bertentangan dengan latar belakang yang mungkin berbeza perspektif, isu-isu dan cabaran pelaksanaan integrasi peka gender dalam Tadbir Islam boleh dinilai.

 

Tema ini adalah kesinambungan daripada perbincangan yang telah diadakan semasa dua simposium sebelumnya. Simposium Pertama memperkenalkan konsep Tadbir Islam dan pelbagai manifestasi dan menerokai kebanyakan fungsi dan pelbagai aktiviti yang termasuk dalam bidang kuasa Tadbir Islam manakala pada Simposium Kedua, kertas kerja yang dibentangkan memberi tumpuan kepada mengenal pasti peranan dan melindungi hak-hak di bawah Tadbir Islam.

 

Antara kertas kerja yang dibentangkan adalah Evolusi Tadbir Urus ‘The Evolution of Islamic Governance’ oleh Haji Mohd Rozan bin Dato Paduka Haji Mohd. Yunos, Menghadapi Teologikal Tadbir Islam ‘The Theological Faces of Islamic Governance’ oleh Dr. Azmi bin Haji Mohamad, Faktor Budaya bagi Tadbir Urus Cohesive (Cultural Factors for Cohesive Governance) oleh Professor Amin Abdul Aziz, Perkhidmatan Awam berteraskan Islam: Melangkah ke hadapan (An Islam-Centric Civil Service: A Way Forward) oleh Dr. Azaharaini Hj. Mohd Jamil, Mengintegrasikan Ideas: Pembelajaran Digital dalam Dunia Islam (Integrating Ideas: Digital Learning in an Islamic World) oleh Professor Abdal-Hakim Hardaker,  Muslim dan Undang-Undang (The Muslim and the Law) oleh Pengiran Hajah Zabaidah binti Pengiran Haji Kamaludin, dan Gerak Kuasa dinamik: Perlembagaan Brunei 1959  (Manoeuvring Power Dynamics: The Brunei Constitution 1959) oleh Majdey Zawawi.

 

Objektif Simposium Ketiga adalah untuk mendalami pemahaman terhadap prinsip-prinsip Tadbir Urus Islam dan potensinya untuk menyediakan pendekatan yang bersepadu dan sistematik bagi pelaksanaan MIB (Melayu Islam Beraja) serta aplikasinya ke dalam dasar awam.

 

UBD, melalui IPS, kini merupakan satu-satunya institusi pengajian tinggi di dunia yang menawarkan kursus-kursus serta Sarjana dan program PhD dalam Tadbir Islam.

 

Melalui program Sarjana dalam Dasar Awam dan Pengurusan (MPPM), IPS telah membentuk perkongsian dengan beberapa sekolah dasar awam di Amerika termasuk University Georgetown, University of Maryland, Universiti Duke, dan University of California, Berkeley.

 


 

Source:
@BRUDIRECT.COM

by BRUDIRECT.COM

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

In Pictures: India Votes In World's Biggest Election

 2024-04-20 00:10:59

Post Office Lawyer 'Missed' Key Horizon Finding

 2024-04-20 01:27:17