FacebookInstagramTwitterContact

 

Lloyds Hit As Banks Compete For Mortgage Customers           >>           Post Office Boss Nick Read Obsessed With Pay Says Ex-HR Chief           >>           Searching For Missing Loved Ones In Gaza’s Mass Graves           >>           Greece: Orange Sahara Dust Haze Descends Over Athens           >>           War In Ukraine: US To Send New Aid Right Away, Biden Says           >>           Kenya: Floods Cause Widespread Devastation In Nairobi           >>           Eating An Avocado Every Day Dramatically Reduces Your Risk Of Metabolic Syndrome           >>           The Mighty BLUEBERRY, A Superfruit With Anticancer Properties           >>           Tom Brady Reveals Jude Bellingham Chat After Real Madrid Move           >>           Rocket Lab Launches New NASA Solar Sail Tech To Orbit (Video, Photos)           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Sokong, Bimbing Pendakwah Muda


TIMBALAN Setiausaha Tetap Kementerian Hal Ehwal Ugama (KHEU), Awang Haji Harun bin Haji Junid semasa hadir selaku tetamu kehormat pada Majlis Penutup Akademi Da’wah bertempat di Bilik Mau'izah, Bangunan Darul Huda, Pusat Da’wah Islamiah. Oleh : Nooratini Haji Abas / Foto : Mohd. Zul-Izzi Haji Duraman

 


 August 28th, 2017  |  09:51 AM  |   1208 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

 Semua pihak hendaklah memberi sokongan kepada pendakwah-pendakwah muda, iaitu dengan membimbing dan memberi tunjuk ajar serta kritikan membina bukan menjatuhkan atau melemahkan semangat positif mereka.

 

Timbalan Setiausaha Tetap Kementerian Hal Ehwal Ugama (KHEU), Awang Haji Harun bin Haji Junid menekankan demikian pada Majlis Penutup Akademi Da'wah bertempat di Bilik Mau'izah, Bangunan Darul Huda, Pusat Da'wah Islamiah, di sini.

 

Jelasnya, peranan serta tanggungjawab belia masa ini adalah sangat penting dan utama untuk menjana pembangunan negara, bangsa juga cita-cita agama.

 

Justeru itu, kita tegasnya perlu mendekati belia dengan mebimbing serta menaruh kepercayaan kepada mereka untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti yang positif bagi membangun agama dan negara.

 

Beliau seterusnya berharap program da'ie akan diteruskan dan mereka terus belajar mencari ilmu serta mengajak yang lain pada kebaikan dengan berpaksikan pendekatan dakwah yang efektif, iaitu dakwah daripada belia kepada belia.

 

Seramai 42 peserta, iaitu 22 Muslimin dan 20 Muslimah menerima sijil masing-masing yang disampaikan oleh Awang Haji Harun selaku tetamu kehormat majlis.

 

Akademi da'wah secara ringkasnya bertujuan untuk menggilap bakat para da'ie yang dipercayai punya potensi besar untuk menjadi pelapis da'ie.

 

Tujuan program berkenaan adalah untuk menimbulkan kesedaran terhadap kepentingan berdakwah dengan cara yang betul dan sebagai didikan / tarbiyah bagi para peserta, di samping melahirkan barisan pelapis da'ie yang akan dapat memastikan keberlangsungan da'ie teras.

 

Dengan adanya program itu dihasrat dapat mencapai objektifnya dan memberi manfaat kepada para peserta khasnya dalam menimba ilmu pengetahuan ke arah pembinaan jati diri sebagai seorang da'ie yang berkualiti serta diredai oleh Allah Subhanahu Wata'ala.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Ten Dead As Navy Helicopters Collide Mid-Air In Malaysia

 2024-04-24 07:44:54

Lloyds Hit As Banks Compete For Mortgage Customers

 2024-04-25 01:10:32