FacebookInstagramTwitterContact

 

Mysterious Eerie Pillars Of Light Appeared In The Sky But The Source Is Very Mundane           >>           Improve Cognitive Performance And Attention With Good Fats And Nutrition           >>           7 Reasons To Drink Warm Water Every Day           >>           New Research Places The Sun's Magnetic Field Close To The Surface, Upending Decades Of Theories           >>           Temporary Half Lane Closure           >>           Anker Power Banks Are Up To Half Off Ahead Of Memorial Day Weekend           >>           Openai Will Reportedly Pay $250 Million To Put News Corp's Journalism In Chatgpt           >>           JPMC College of Health Sciences Open Day           >>           Various Activities in conjunction with Brunei Malay Quatrain Festival           >>           Bluesky Finally Has Dms, With Encrypted Messaging Coming ‘Down The Line’           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Pernyataan Bersama Sidang Eksekutif Ke-57 MABBIM Dimeterai


PEMANGKU Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dayang Hajah Sariani binti Haji Ishak (tengah) semasa berucap pada Majlis Penutup Sidang Eksekutif ke 57 MABBIM

 


 April 28th, 2018  |  13:16 PM  |   867 views

JERUDONG

 

Sidang Eksekutif Ke-57 Majlis Bahasa Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia (MABBIM) merupakan sidang rangkaian yang diadakan setelah berlangsungnya Sidang Pakar MABBIM dan Seminar Kebahasaan MABBIM yang bertujuan untuk memutuskan dan merumuskan perkara-perkara yang diusulkan dalam Sidang Pakar yang akan dilaksanakan di setiap negara anggota mengikut kesesuaian setiap negara.

 

Negara Brunei Darussalam selaku tuan rumah bagi sidang tersebut pada tahun ini yang diadakan di salah sebuah hotel di Jerudong.

 

Sidang kali ini dipengerusikan oleh Pemangku Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dayang Hajah Sariani binti Haji Ishak selaku Pengerusi Majlis dan Ketua Perwakilan MABBIM Brunei Darussalam.

 

Manakala negara-negara yang turut bersidang ialah Malaysia dan Indonesia selaku Negara Anggota MABBIM sementara Singapura adalah selaku Negara Anggota Pemerhati.

 

Majlis penutup Sidang Eksekutif ke-57 MABBIM diselajurkan dengan penandatanganan Pernyataan Bersama Sidang Eksekutif ke-57 MABBIM oleh Ketua-ketua Perwakilan daripada Negara Brunei Darussalam, Malaysia dan Indonesia.

 

Menandatangani bagi pihak Negara Brunei Darussalam ialah Dayang Hajah Sariani binti Haji Ishak manakala Malaysia ditandatangani oleh Ketua Perwakilannya, Datuk Abang Sallehuddin bin Abg Shokeran dan Indonesia pula diwakili oleh Dr. Hurip Danu Ismadi selaku Ketua Perwakilan Indonesia.

 

Dalam ucapan penutupan Dayang Hajah Sariani pada majlis tersebut, beliau melahirkan penghargaan kepada delegasi negara-negara anggota MABBIM termasuk Negara pemerhati Singapura kerana telah sama-sama menjayakan Sidang Eksekutif tersebut.

 

Menurutnya, pelbagai perkara telah dibincangkan dan turut membahaskan cadangan-cadangan dari setiap jawatankuasa  dan beliau berharap apa jua perkara yang telah disepakati bersama dalam rancangan kerja akan dapat dilaksanakan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Passengers Tell Of Horror Aboard Turbulence-Hit Flight

 2024-05-22 02:17:53

Airline To 'Better Manage' Flights With AI Use

 2024-05-23 00:53:05