FacebookInstagramTwitterContact

 

Is Work Making You Stressed? Study Shows Aromatherapy Can Help           >>           Naturally Manage Your Blood Cholesterol With Fenugreek Seeds           >>           Stroke Patients Can Strengthen Their Brain Function With Ginseng           >>           Cat Swallows 5p Coin While Playing With It - And Is 'Lucky To Be Alive'           >>           Crocodile That Lunged At Children Caught And Cooked Into ‘Large Traditional Feast’           >>           Grab Your Notebook And Jot Down Ryan Gosling's Sweet Quotes About Fatherhood           >>           Grab Your Notebook And Jot Down Ryan Gosling's Sweet Quotes About Fatherhood           >>           Cheers To Anderson Cooper And Andy Cohen's Cutest Dad Moments           >>           Spacex Falcon 9 Rocket Suffers Rare Last-Second Abort During Starlink Satellite Launch (Video)           >>           Apple Reportedly Has Plans For A Thinner Iphone, Macbook Pro And Apple Watch           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


BDASC Adakan Taklimat BDAS


PEGAWAI Kewangan Bahagian Hasil, Kementerian Kewangan, Awang Fauzi bin Haji Samat menyampaikan taklimat.

 


 May 6th, 2018  |  10:16 AM  |   511 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Objektif Taklimat Brunei Darussalam Accounting Standards (BDAS) adalah bagi membarigakan BDAS yang dikeluarkan oleh Brunei Darussalam Accounting Standards Council (BDASC) untuk diguna pakai oleh entiti-entiti yang tidak berkepentingan awam di negara ini pada 1 Januari 2018.

 

 Entiti-entiti yang tidak berkepentingan awam bermaksud tidak mengeluarkan 'debt' atau 'equity securities' dalam satu pasaran umum atau ia tidak memegang aset-aset bagi sekumpulan orang luar selaku pemegang amanah sebagai salah satu perniagaan utamanya.

 

 Taklimat BDAS berlangsung di Dewan Teater, Kementerian Kewangan disampaikan oleh Pegawai Kewangan Bahagian Hasil, Kementerian Kewangan, Awang Fauzi bin Haji Samat.

 

 Hadir pada taklimat berkenaan ialah Pengarah Bahagian Hasil, Kementerian Kewangan, Pengiran Hajah Normaswati binti Pengiran Anak Haji Mashor.

 

 Tujuan piawaian-piawaian tersebut dikeluarkan adalah untuk memastikan tahap keseragaman dan konsistensi dalam penyediaan laporan kewangan oleh entiti-entiti yang berkenaan di negara ini.

 

 Piawaian itu akan membolehkan pengguna-pengguna laporan kewangan terutamanya membuat perbandingan dan menilai prestasi entiti berkenaan bagi membolehkan keputusan dibuat berdasarkan maklumat yang lebih berkualiti.

 

 Dengan wujudnya piawaian dan keseragaman penyata kewangan tersebut juga akan memudah cara urusan berkaitan pengurusan kewangan seperti mendapatkan pinjaman dari institusi-institusi kewangan dan agensi-agensi bekenaan dan dalam proses kesolvenan (insolvency process).

 

 

Piawaian-piawaian perakaunan BDAS tersebut boleh didapati dan dimuat turun melalui laman sesawang BDASC di 'bdsac.org' atau menghubungi Sekretariat BDASC di '[email protected]' atau melalui faksimile +673 2383932.

 

 Turut hadir pada taklimat tersebut ialah peserta-peserta dari komuniti peniaga dan usahawan serta pegawai-pegawai kerajaan di Daerah Brunei dan Muara.

 


 

Source:
@BRUDIRECT.COM

by PelitaBrunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

'I Feel Broken': Inside The Mind Of The Woman Who Ran 1,000km In 12 Days

 2024-06-17 00:48:13

Boeing Plane Investigated After 'Dutch Roll'

 2024-06-16 00:18:27