FacebookInstagramTwitterContact

 

Is Work Making You Stressed? Study Shows Aromatherapy Can Help           >>           Naturally Manage Your Blood Cholesterol With Fenugreek Seeds           >>           Stroke Patients Can Strengthen Their Brain Function With Ginseng           >>           Cat Swallows 5p Coin While Playing With It - And Is 'Lucky To Be Alive'           >>           Crocodile That Lunged At Children Caught And Cooked Into ‘Large Traditional Feast’           >>           Grab Your Notebook And Jot Down Ryan Gosling's Sweet Quotes About Fatherhood           >>           Grab Your Notebook And Jot Down Ryan Gosling's Sweet Quotes About Fatherhood           >>           Cheers To Anderson Cooper And Andy Cohen's Cutest Dad Moments           >>           Spacex Falcon 9 Rocket Suffers Rare Last-Second Abort During Starlink Satellite Launch (Video)           >>           Apple Reportedly Has Plans For A Thinner Iphone, Macbook Pro And Apple Watch           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Sentiasa Inovatif Tawarkan Pakej Pelancongan


MENTERI Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong semasa merasmikan Promosi Pakej Pelancongan di Daerah Temburong.

 


 May 6th, 2018  |  10:18 AM  |   591 views

TEMBURONG

 

Penglibatan dan kerjasama yang berterusan dengan pihak yang berkepentingan, ejen-ejen pelancongan dan masyarakat setempat, menunjukkan komitmen negara ini ke arah mempertingkatkan lebih banyak produk pelancongan dan menarik lebih banyak pelancong ke negara ini.

 

Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong berkata ejen-ejen pelancongan adalah kunci utama untuk membawa pelancong dengan secara aktif dan mempromosikan destinasi dan pakej pelancongan di luar negara, serta menyediakan pakej pelancongan dan perkhidmatan yang berkualiti.

 

 Walau bagaimanapun, pakej dan perkhidmatan pelancongan yang mereka tawarkan tegas Yang Berhormat, mestilah sepadan dengan harga yang dibayar oleh pelancong.

 

 Berucap semasa  melancarkan 'Promotion of The Bangar Heritage Walking Trail' dan 'Pakej Destinasi Percutian Temburong' yang berlangsung di Kompleks Utama Bumiputera, Pekan Bangar, di sini Yang Berhormat menambah, adalah amat penting bagi masyarakat setempat untuk merebut peluang menghasilkan dan menjual produk kraf tangan tempatan bagi memenuhi pasaran serta keperluan cita rasa pengguna yang berubah-ubah.

 

 Pembelian produk tempatan itu katanya, juga merupakan sebahagian daripada pengalaman pelancongan.

 

''Salah satu produk baru yang kami sediakan untuk hari ini adalah laluan berjalan kaki dari Pekan Bangar. Pusat bandar sekarang boleh diakses dengan berjalan kaki dengan sokongan Kementerian Pembangunan yang telah bekerjasama rapat untuk membuat pusat bandar lebih kondusif bagi pelancong untuk menerokai,'' jelas Yang Berhormat.

 

 Yang Berhormat seterusnya menghuraikan beberapa keindahan yang terdapat di pekan Bangar, termasuk Kompleks Utama Bumiputera yang siap dibina tahun 2007 bagi menempatkan kedai dan restoran bagi meningkatkan ekonomi di daerah tersebut, di samping monumen di luar jeti Bangar sebagai penghormatan kepada pegawai-pegawai kerajaan yang menyerahkan kehidupan mereka untuk melindungi Pekan Bangar pada tahun 1962 dan juga Tamu Aneka Temburong yang menjual pelbagai makanan tempatan yang terkenal seperti Kuih Wajid dan Udang Galah.

 

 Tambahnya, terdapat juga aktiviti treking hutan bagi penggemar pejalan kaki ke Bukit Patoi di Hutan Simpan Peradayan, serta pakej menyaksikan pelbagai spesis burung di Taman Negara Ulu Temburong.

 

Yang Berhormat menjelaskan, kita perlu sentiasa berubah dan inovatif dengan produk-produk yang ditawarkan, agar sentiasa menarik, bukan hanya kepada mereka yang melawat Brunei untuk kali pertama, tetapi juga untuk pengunjung yang berulang alik.

 

 ''Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri dan Perdagangan dan Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri (KHEDN) atas sokongan mereka atas kemudahan pemberian visa kepada rakan pasaran utama seperti China dan Rusia.

 

 Saya ingin menggalakkan perjalanan ejen-ejen untuk menggunakan kemudahan ini dan melibatkan agensi-agensi berkaitan untuk melihat lebih banyak carta  memasuki Brunei, terutamanya dari bandar-bandar seperti Beijing, Ningxia Xian, Seoul, Taipei dan Tokyo,'' tambah Yang Berhormat.

 

 Menurut Yang Berhormat, dengan peningkatan ketibaan pelancong pada tahun 2017, terdapat peningkatan permintaan pemandu tempatan di negara ini yang mempunyai kemahiran bahasa Cina, Korea dan Jepun.

 

 ''Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan (KSSUP) melalui Jabatan Pembangunan Pelancongan dengan kerjasama Laksamana Business College untuk mengendalikan program-program latihan tahun ini bagi mereka yang berminat untuk bekerja sebagai pemandu pelancong bebas, dan juga mereka yang ingin meningkatkan bahasa Cina,'' ujar Yang Berhormat.

 

KSSUP juga katanya, telah bekerjasama rapat dengan KHEDN; Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan; pihak berkepentingan pelancongan dan komuniti tempatan di Temburong untuk mewujudkannya pakej pelancongan menarik.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PelitaBrunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

'I Feel Broken': Inside The Mind Of The Woman Who Ran 1,000km In 12 Days

 2024-06-17 00:48:13

Boeing Plane Investigated After 'Dutch Roll'

 2024-06-16 00:18:27