FacebookInstagramTwitterContact

 

6 Nutritious Sources Of Plant Protein For Vegans And Vegetarians           >>           Resveratrol Can Help Treat Alcoholic Fatty Liver Disease           >>           Tiktoker Remi Bader Reveals Before-And-After Of Fitness Transformation After Quitting Ozempic           >>           Sous Vide Machines Aren't Haute Cuisine, They're Millennial Crockpots — And That's Why They're Perfect           >>           Meta And Google Want To Make AI Deals With Hollywood Studios           >>           Phoenix Suns Co-Owner Among New Portland Thorns Investors           >>           Bayern Munich Close To Vincent Kompany Agreement – Source           >>           Fallen Giants Muangthong United Look On Their Way Back To Rejoining Thai Football's Elite           >>           Barcelona Won't Fear Real Madrid With Mbappé – Lewandowski           >>           USMNT's Pulisic Stars In Stripes As AC Milan Unveil New Kit           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Berhati-Hati Ketika Memandu


MEMASANG tali pinggang keledar satu kunci utama mengelak daripada kecelakaan.

 


 June 21st, 2018  |  08:11 AM  |   194 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Pastinya ada di antara kita yang merancang untuk meraikan Aidilfitri dengan keluarga dan insan yang tersayang.

 

Pulang ke kampung halaman pastinya menjadi keutamaan, bertemu ibu bapa tercinta dan berkumpul seisi keluarga dalam mengeratkan lagi ikatan kasih sayang.

 

Kehadiran hari raya adalah masa yang dinantikan untuk saling kunjung-mengunjungi sanak-saudara juga kenalan. Selain itu, ada juga yang merancang membuat percutian bersama keluarga.

 

Memilih untuk memandu ke destinasi yang menjadi pilihan pastinya menyeronokkan.

 

Walaupun awda bukanlah individu yang memandu kenderaan untuk menuju ke destinasi berkenaan, tetapi tidak salah jika awda mengetahui mengenai panduan keselamatan jalan raya supaya boleh dikongsikan bersama ibu, bapa, abang atau kakak yang memandu kereta berkenaan.

 

Rancang perjalanan awda dan jika awda rasa letih, mengantuk, mabuk atau tidak fokus, maka seeloknya tangguhkanlah perjalanan awda.

 

Pastikan kenderaan yang awda pandu dalam keadaan baik dan tidak ada kerosakan yang memerlukan pembaikan secepatnya ketika membuat perjalanan tersebut. Di samping itu, jangan lupa menggunakan tali pinggang keledar untuk keselamatan pemandu dan penumpang.

 

Selain itu, sentiasa patuhi had laju yang ditetapkan dan peraturan keselamatan serta berikan isyarat jika menukar lorong.

 

Periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang awda sebelum melakukan pertukaran lorong.

 

Sebagai pengguna jalan raya, kita mestilah sentiasa mematuhi peraturan jalan raya. Berhenti apabila lampu isyarat bertukar kuning atau merah dan berilah keutamaan kepada pejalan kaki.

 

Elakkan daripada mengekori kenderaan lain pada sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius dan patuhi garis panduan keselamatan semasa memotong. Jangan memotong jika teragak-agak.

 

Kita juga perlu elakkan mencelah di antara kenderaan kerana ini bukan sahaja membahayakan keselamatan awda, tetapi juga pengguna jalan raya yang lain.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

China's Drills Show It Really Doesn't Like Taiwan's New President

 2024-05-24 00:19:39

Mike Lynch Defends Himself In Autonomy Fraud Trial

 2024-05-24 09:52:47