FacebookInstagramTwitterContact

 

Travis Kelce Makes Surprise Appearance At Pre-2024 Kentucky Derby Party           >>           Anna Nicole Smith's Daughter Dannielynn Birkhead, 17, Debuts New Look At Kentucky Derby           >>           Turmeric Extract Combats The Joint-Damaging Effects Of Arthritis           >>           Cranberries Prevent Cancer And Many Other Chronic Diseases           >>           Boeing Starliner Rolls Out To Launch Pad For 1st Astronaut Flight On May 6 (Photos)           >>           Parrots in captivity seem to enjoy video-chatting with their friends on Messenger           >>           Google prohibits ads promoting websites and apps that generate deepfake porn           >>           Threads Now Lets You Control Who Can Quote Your Posts           >>           Atletico Madrid Earn Narrow Win At Mallorca, Close In On UCL Spot           >>           Tim Howard Inducted Into U.S. National Soccer Hall Of Fame           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Kongsi Penyelesaian Utama Pacu Ekonomi Negara


MENTERI KKBS,Yang Berhormat Mejar Jeneral (B) Dato Paduka Seri Awang Haji Aminuddin Ihsan bin Pehin Orang Kaya Saiful Mulok Dato Seri Paduka Haji Abidin hadir dimajlis tersebut.

 


 June 24th, 2018  |  09:47 AM  |   279 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Dewan Perniagaan dan Perusahaan Melayu Brunei (DPPMB) petang tadi mengadakan  Sesi Dialog World Café Kali ke-4 bagi mengongsikan maklumat di antara pihak kerajaan dan sektor swasta dalam menangani isu-isu dan cabaran utama ke arah memacu matlamat sosio ekonomi negara.

 

Ahli-ahli panel terdiri daripada para perwakilan dari Universiti Islam Sultan Sharif Ali (UNISSA), Universiti Brunei Darussalam (UBD), Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan (KUPU SB), Universiti Teknologi Brunei (UTB) serta wakil-wakil jemputan daripada beberapa agensi Kerajaan.

 

Hadir pada Sesi Dialog yang berlangsung di Hotel Radisson, di ibu negara ialah Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan, Yang Berhormat Mejar Jeneral (B) Dato Paduka Seri Awang Haji Aminuddin Ihsan bin Pehin Orang Kaya Saiful Mulok Dato Seri Paduka Haji Abidin.

 

Yang Di-Pertua DPPMB, Dr. Awang Haji Kamaruddin bin Dato Seri Paduka Haji Talib, semasa berucap antaralain menyatakan gabungan fikiran yang bernas dalam kalangan para pakar dan pihak yang berkepentingan perlu diperjelas dan dikongsikan dalam usaha untuk mendapatkan penyelesaian terbaik pada cabaran-cabaran yang ditimbulkan dalam sesi-sesi dialog.

 

"Apa yang penting sekali ialah melaksanakan apa yang dibincangkan. Isu-isu berkenaan perlu ditangani dan penting bagi DPPMB", jelasnya.

 

Terdahulu, acara juga menyaksikan penyampaian laporan daripada wakil-wakil utama UNISSA, UBD, KUPU SB, UTB dan DPPMB yang antara lain menggariskan penemuan, pilihan dan tindakan yang dilaksanakan hasil daripada perbincangan semasa Forum World Café dan lain-lain wadah yang melibatkan perwakilan-perwakilan daripada Komuniti Perniagaan Brunei, agensi-agensi kerajaan yang berkenaan serta perwakilan-perwakilan asing di Negara Brunei Darussalam.

 

World Café kali ke-4 yang membawa tema 'Menjayakan Wawasan Negara' dilaksanakan melalui pendekatan dalam perbincangan dan perhimpunan melalui empat bidang iaitu Perniagaan, Ekonomi, Sosial dan Teknologi daripada Komuniti Perniagaan, ahli akademik dan pakar-pakar, pegawai-pegawai kerajaan serta diplomat asing.

 

Di samping itu, untuk menyediakan ruang mencari penyelesaian yang lebih jelas mengenai isu-isu asas dan potensi yang mungkin wujud, daripada agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang mempunyai pengalaman dan pengetahuan langsung dalam bidang ini.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

North Korean Weapons Are Killing Ukrainians. The Implications Are Far Bigger

 2024-05-05 10:30:19

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07