FacebookInstagramTwitterContact

 

China: At Least Two Dead, 21 Injured In Hospital Stabbing           >>           Mexican Marigold Essential Oil Holds Potential As Powerful Natural Herbicide           >>           Medicinal Benefits Of Cinnamon           >>           Crocodile’s Head Pops Up In Puddle Outside Buckinghamshire Village           >>           You Wouldn’t Believe Some Of The Things Water Companies Find In UK’s Sewers           >>           'Buzzing' Rocket Valve Pushes 1st Astronaut Launch Of Boeing's Starliner Capsule To May 10           >>           Apple Pencil Pro adds squeeze, roll and haptic feedback to its bag of tricks           >>           Substack is trying to lure TikTok stars to its platform           >>           The UK's Ministry of Defence was hacked, and the country is reportedly blaming China           >>           United States Youth Keyrol Figueroa Signs Deal At Liverpool           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Mohamad Hamiz Mirza, Nur Tajwiida Insyirah Muncul Johan Qari Dan Qariah


PEMANGKU Menteri Hal Ehwal Ugama, Yang Mulia Pengiran Dato Seri Paduka Haji Bahrom bin Pengiran Haji Bahar menyampaikan hadiah johan kepada Awang Mohamad Hamiz Mirza bin Haji Sudirman (kiri) dari Sekolah Menengah Sultan Muhammad Jamalul Alam pada Pering

 


 August 29th, 2018  |  10:04 AM  |   700 views

LUMAPAS

 

Awang Mohamad Hamiz Mirza bin Haji Sudirman dari Sekolah Menengah Sultan Muhammad Jamalul Alam dan Dayang Nur Tajwiida Insyirah binti Haji Isa dari Sekolah Menengah Sayyidina Hassan masing-masing muncul Johan Qari dan Qariah pada Peringkat Akhir Pertandingan Tilawah Al-Quran Sekolah-Sekolah Menengah dan Maktab-Maktab Senegara kali ke-34 Tahun 1439H/2018M.

 

Sementara itu, Naib Johan Qari dan Qariah disandang oleh Muhd. Syahmi bin Muhd Aref Affendy dari Sekolah Menengah Berakas dan Nur Fatin Hidayah binti Morsidi dari Maktab Sains Paduka Seri Begawan Sultan.

 

Tempat ketiga qari pula diraih oleh Md. Helmi Fahziq bin Hoseni dari Sekolah Menengah Pehin Datu Seri Maharaja Mentiri dan qariah ialah Nur Amal Nadhirah binti Mohd Nurazizul dari Sekolah Tinggi Perempuan Raja Isteri.

 

Hadir selaku tetamu kehormat dan seterusnya menyempurnakan penyampaian hadiah ialah Pemangku Menteri Hal Ehwal Ugama, Yang Mulia Pengiran Dato Seri Paduka Haji Bahrom bin Pengiran Haji Bahar.

 

Pertandingan anjuran Jabatan Pendidikan Kokurikulum, Kementerian Pendidikan melalui Unit Rohani, tahun ini dikelolakan oleh Sekolah Menengah Sayyidina Umar Al-Khattab selaku tuan rumah pertandingan, dan diadakan di Dewan Serbaguna, sekolah berkenaan.

 

Terdahulu, majlis dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah dan Doa Selamat diikuti dengan ucapan alu-aluan daripada Pengetua Sekolah Menengah Sayyidina Umar Al-Khattab, Dayang Sinasuria binti Haji Ibrahim.

 

Majlis diteruskan dengan pertandingan Tilawah Al-Quran dimulakan dengan peserta-peserta qari, diikuti dengan peserta-peserta qariah.

 

Seramai 22 orang peserta lelaki dan 19 peserta perempuan telah menyertai pertandingan tersebut dan hanya lima peserta lelaki dan lima  peserta perempuan berjaya mara ke peringkat akhir.

 

Pertandingan diadakan bertujuan untuk membudayakan Al-Quran dalam kalangan penuntut-penuntut agar mereka dapat mempelajari, membaca dan menghayati Al-Quran dalam kehidupan seharian selain mendedahkan dan menanamkan minat penuntut-penuntut dengan Al-Quran.

 

Di samping itu, ia juga bagi memperbaiki dan meningkatkan lagi mutu pembacaan Al-Quran ke arah yang lebih sempurna serta sebagai persediaan dan latihan awal dalam mengembangkan bakat pembacaan Al-Quran untuk ke peringkat yang lebih tinggi.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

China: At Least Two Dead, 21 Injured In Hospital Stabbing

 2024-05-08 09:13:10

Nintendo Switch 2: Official Announcement Promised Within Next Year

 2024-05-08 07:15:56