FacebookInstagramTwitterContact

 

Woman Scammed Out Of £2,000 By Online Seller’s Cruel Iphone Trick           >>           Two People Charged After ‘Dine And Dash Spree’ Across Multiple Restaurants           >>           4 Food Preservation Methods To Avoid Spoilage And 3 Alternatives To Refrigeration           >>           At Least A Dozen Water Suppliers In Iowa Are Still Providing Residents With Drinking Water Contaminated With “Forever Chemicals”           >>           Powdered Cheese: A Versatile, Shelf-Stable Food To Add To Your Survival Stockpile           >>           Emergency Water Pipe Repair Work Update           >>           Miscellaneous Offences Act 2021           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Badudun Bersama Biskita' Roadshow           >>           Hari Raya Aidilfitri Celebration           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Perbadanan TAIB Sertai Pameran Kewangan


PARA pegawai dan kakitangan Perbadanan Tabung Amanah Islam Brunei bergambar ramai bersama Pengarah Urusan AMBD, Awang Yusof bin Haji Abd. Rahman pada Pameran Kewangan yang diadakan bersempena Hari Simpanan Negara 2018.

 


 September 4th, 2018  |  09:20 AM  |   834 views

GADONG

 

Perbadanan Tabung Amanah Islam Brunei (Perbadanan TAIB) mengambil bahagian dalam Pameran Kewangan yang diadakan bersempena Hari Simpanan Negara 2018. Acara ini diadakan pada 1 - 2 September di The Mall Concourse, Gadong.

 

Acara tersebut bertema "Generasi Celik Kewangan". Perbadanan TAIB mengadakan pelbagai aktiviti kewangan kepada para pengunjung sepanjang pameran selama dua hari itu.

 

Aktiviti-aktiviti itu membantu meningkatkan kesedaran tentang celik kewangan melalui pembelajaran mengenai produk simpanan Perbadanan TAIB.

 

Antara aktiviti pada pameran tersebut ialah 'Need vs Wants', 'How much are these' dan permainan papan seperti 'Pay Day' dan 'Monopoly'. Pameran itu juga mempunyai sudut mewarna bagi pengunjung kanak-kanak dan permainan papan 'Pocket Money'.

 

'Need vs. Wants' merupakan senarai permainan yang membantu mengungkap perbezaan di antara keperluan dan kemahuan dalam kehidupan sebenar. Perspektif ini adalah pembentukan yang hebat bagi membincangkan tujuan belanjawan.

 

'How much are these' ialah permainan yang mengajar para pemain mengenai nilai wang perbelanjaan dan menguji daya ingatan mereka. Ini bertujuan untuk meningkatkan daya ingatan, iaitu perhatian (fokus) mereka pada harga.

 

Permainan papan pula menawarkan ujian pada kebijaksanaan dan pelajaran kewangan yang boleh diguna pakai dalam dunia kewangan dan pelaburan sebenar.

 

Sudut kanak-kanak memberi peluang kepada Perbadanan TAIB untuk memberi peluang kepada kanak-kanak untuk meluahkan perasaan mereka, iaitu melalui aktiviti mewarna dan mengajar mereka maksud 'menyimpan dan menghabiskan duit syiling sebenar' melalui permainan Pocket Money.

 

Di samping itu, pengunjung juga berpeluang untuk mengetahui produk simpanan yang ditawarkan oleh Perbadanan TAIB.

 

Penyertaan Perbadanan TAIB adalah sejajar dengan usaha berterusan mereka untuk membantu generasi negara memahami kepentingan pengurusan kewangan, di samping mengajar mereka untuk membuat keputusan kewangan yang betul dan kukuh bagi kegunaan seumur hidup dan sebagai simpanan masa depan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Cambodia Blast: 20 Soldiers Killed In Ammunition Explosion

 2024-04-28 00:52:46

Football Betting: Regulator To Meet Over 'Inaccurate' Stats Concern

 2024-04-28 00:24:48