FacebookInstagramTwitterContact

 

Hibiscus Tea Improves Blood Flow, Reduces Risk Of Cardiovascular Disease           >>           Beer Brewed To Music And A Crystal Castle — How To Have An A-List Getaway In Byron Bay           >>           Sleep Is Good For Your Heart, Reduces Risk Of CVD, According To Study           >>           Black Nightshade Reduces Growth Of Cancerous Tumors           >>           You Won't Be Able To Unsee Ryan Gosling's La La Land Confession           >>           Kate Middleton And Prince William’s Designer Friend Says They’re “Going Through Hell”           >>           Eta Aquarid Meteor Shower Peak Could Spawn Over 100 'Shooting Stars' Per Hour This Weekend           >>           Nintendo blitzes GitHub with over 8,000 emulator-related DMCA takedowns           >>           X Is Using Grok To Publish AI-Generated News Summaries           >>           Microsoft’s latest Windows security updates might break your VPN           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Menerokai Peluang, Cabaran Pasaran Modal Islam


HADIR selaku tetamu kehormat , Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Kerna Dato Seri Setia (Dr.) Haji Awang Abu Bakar bin Haji Apong selaku Timbalan Pengerusi Lembaga Pengarah, AMBD.

 


 October 23rd, 2018  |  08:12 AM  |   372 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Isu-isu yang dihadapi oleh Pasaran Modal Islam menjadi fokus perbincangan pada Persidangan Pasaran Modal Islam Brunei Darussalam (Brunei Islamic Capital Market Conference - BICAM) yang bertemakan 'Pasaran Modal Islam: Peranannya dalam Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi' (Islamic Capital Market: Its Role in Catalysing Economic Growth), berlangsung di Hotel Antarabangsa Rizqun, Gadong.

 

Dianjurkan oleh Pusat Perbankan, Kewangan dan Pengurusan Islam (CIBFM) bersama International Centre for Education in Islamic Finance (INCEIF) dengan sokongan Autoriti Monetari Brunei Darussalam (AMBD), persidangan ini juga sebagai platform bagi pihak pengawalselia, pakar-pakar akademik dan peserta industri bidang ini untuk membincangkan serta mengongsikan pendapat dan pengalaman mengenai peluang-peluang dan cabaran-cabaran dalam Pasaran Modal Islam.

 

Hadir selaku tetamu kehormat pada persidangan tersebut ialah Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Kerna Dato Seri Setia (Dr.) Haji Awang Abu Bakar bin Haji Apong selaku Timbalan Pengerusi Lembaga Pengarah, AMBD.

 

Pengarah Urusan AMBD, Awang Yusof bin Haji Abdul Rahman, selaku Pengerusi CIBFM dalam ucapan alu-aluannya menjelaskan, dalam dua hari persidangan tersebut, penceramah, ahli panel dan peserta akan berpeluang membincangkan isu-isu utama yang berkaitan dengan pasaran modal Islam, seperti peraturan transformasi, integrasi merentas sempadan dan gangguan digital.

 

''Saya yakin perbincangan ini akan memberi pandangan penting mengenai bagaimana kita boleh melangkah ke hadapan dan bersama-sama menghasilkan penyelesaian inovatif dan praktikal untuk menggerakkan pasaran modal Islam dan kewangan Islam secara umum, ke tahap yang lebih tinggi,'' ujarnya.

 

Lebih penting lagi tambah beliau, perolehan utama dari persidangan ini adalah mengenai bagaimana memanfaatkan keupayaan pasaran modal Islam untuk memacu pembangunan serta pertumbuhan ekonomi yang mampan dengan cara yang lebih adil dan inklusif.

 

Antara topik-topik perbincangan termasuklah 'Pasaran Modal dan Kewangan Islam: Sinergi dan Peluang', (Capital Market and Islamic Finance: Synergies and Opportunities); 'Peranan Kewangan Islam dalam Integrasi Pasaran Modal ASEAN' (Role of Islamic Finance in ASEAN Capital Market Integration) dan 'Pelaburan Hijau - Meningkatkan Pertandingan Global dalam Perniagaan Mapan' (Green Investments – Increasing Global Competition in the Sustainable Business).

 

Pada persidangan itu, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Kerna Dato Seri Setia (Dr.) Haji Awang Abu Bakar turut menyampaikan ucaptamanya diikuti dengan penyampaian kertas ucaptama bertajuk 'Modal Pasaran dan Kewangan Islam: Sinergi dan Peluang-peluang' oleh Timbalan Pegawai Eksekutif, Securities Commission Malaysia, Datuk Zainal Izlan Zainal Abidin.

 

Di samping itu, satu Majlis Penandatanganan Memorandum Persefahaman juga telah diadakan, di antara CIBFM dan INCEIF, untuk merasmikan kerjasama di antara CIBFM dan INCEIF dalam mengembangkan dan meningkatkan lagi kewangan Islam melalui penyelidikan, serta penganjuran acara dan bengkel dalam kewangan Islam.

 

Menandatangani memorandum tersebut bagi pihak CIBFM ialah Pemangku Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif CIBFM, Hajah Sufinah binti Haji Sahat, manakala pihak INCEIF ditandatangani oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif INCEIF, Yang Berbahagia Profesor Dato' Dr. Azmi Omar.

 

Penandatanganan memorandum tersebut disaksikan oleh Pengarah Urusan AMBD dan Pengerusi CIBFM, Awang Yusof bin Haji Abdul Rahman.

 

Turut hadir pada majlis penandatanganan memorandum tersebut ialah Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Kerna Dato Seri Setia (Dr.) Haji Awang Abu Bakar bin Haji Apong.

 

Persidangan BICAM menandakan usahasama pertama MoU tersebut, dan adalah merupakan salah satu acara yang dianjurkan oleh CIBFM untuk mempromosikan dan mengembangkan Kewangan Islam di Negara Brunei Darussalam.

 

CIBFM, dengan Islamic Research and Training Institute (IRTI), akan menganjurkan sebuah lagi seminar Pasaran Modal Islam pada November 2018 ini.

 

Turut hadir, Setiausaha-setiausaha Tetap dan Timbalan Setiausaha-setiausaha Tetap dari Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri, Kementerian Kewangan dan Ekonomi, Kementerian Pendidikan, Ahli-ahli Lembaga Pengarah AMBD, Lembaga Penasihat Kewangan Syariah Negara Brunei Darussalam dan Lembaga Pengarah CIBFM; serta pegawai-pegawai kanan dari agensi-agensi kerajaan dan swasta.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PelitaBrunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Myanmar Stops Men From Working Abroad As War Intensifies

 2024-05-04 00:38:42

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07