FacebookInstagramTwitterContact

 

How To Watch Boeing's 1st Starliner Astronaut Launch On May 6 Live Online           >>           Jack Dorsey Says (On X) That He’s Not On The Bluesky Board Anymore           >>           Al Jazeera Office Raided As Israel Takes Channel Off Air           >>           Bushmills: Man Nailed To Fence In 'Sinister Attack'           >>           US Campus Protests: 'Student Arrests Will Be My Final College Memory'           >>           Is Zimbabwe Zigzagging Into Further Currency Chaos?           >>           Improve Standard of Living           >>           Brunei International Wushu Championship           >>           Educational Intervention Programme Briefing           >>           Conversion Ceremony           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


23 Pelajar Laksamana College Brunei Lawat Daerah Tutong


SERAMAI 23 pelajar Laksamana College Brunei (LCB) yang mengambil jurusan juru pandu pelancong telah mengadakan lawatan sambil belajar ke tempat-tempat menarik di Daerah Tutong

 


 October 25th, 2018  |  08:01 AM  |   481 views

TUTONG

 

Seramai 23 pelajar Laksamana College Brunei (LCB) yang mengambil jurusan juru pandu pelancong telah mengadakan lawatan sambil belajar ke tempat-tempat menarik di Daerah Tutong pada 23 Oktober 2018.

 

Lawatan yang bermula pada jam 9.00 pagi dimulakan dengan melawat Rumah Budaya Etnik dan Masyarakat di Sungai Basong.

 

Dalam lawatan tersebut, para pelajar dapat menyaksikan bagaimana reka bentuk dan budaya kehidupan lima etnik dan masyarakat yang terdapat di daerah Tutong iaitu puak Tutong, puak Kedayan, puak Dusun, masyarakat Iban dan masyarakat Tiong Hua.

 

Rombongan seterusnya dibawa melawat Galeri Satu Kampung Satu Produk (1K1P) yang terletak di bangunan Jabatan Daerah Tutong.

 

Para rombongan dapat menyaksikan hasil produk kampung yang terdapat di daerah Tutong dan mendengarkan penerangan ringkas daripada Abdul Aziz Bin Haji Hamdan, selaku ahli Badan Penyelaras dan Pelancongan Daerah Tutong.

 

 Lakaba Jaya juga menjadi tumpuan lawatan rombongan, yang merupakan pengusaha kraf tangan dan pembuatan coklat di Kampung Sengkarai yang mana para peserta dapat meninjau sendiri hasil kraf tangan diinovasikan menjadi satu produk yang begitu menarik dan juga merasa coklat buatan sendiri hasil produk daerah Tutong.

 

Rombongan juga sempat meninjau pengusaha madu kelulut yang tidak asing lagi di daerah Tutong iaitu Tasbee yang terletak di Kampung Sungai Kelugos yang mana para peserta diberikan penerangan ringkas dan diberi peluang untuk menuai sendiri madu kelulut berkenaan.

 

Dengan adanya lawatan tersebut, diharap agar rombongan dapat menimba ilmu dan menjana idea untuk meningkatkan bidang pelanconga, di samping membuka minda mereka untuk menjadi seorang juru pandu yang berjaya pada masa akan datang.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PelitaBrunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

North Korean Weapons Are Killing Ukrainians. The Implications Are Far Bigger

 2024-05-05 10:30:19

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07