FacebookInstagramTwitterContact

 

How To Watch Boeing's 1st Starliner Astronaut Launch On May 6 Live Online           >>           Jack Dorsey Says (On X) That He’s Not On The Bluesky Board Anymore           >>           Al Jazeera Office Raided As Israel Takes Channel Off Air           >>           Bushmills: Man Nailed To Fence In 'Sinister Attack'           >>           US Campus Protests: 'Student Arrests Will Be My Final College Memory'           >>           Is Zimbabwe Zigzagging Into Further Currency Chaos?           >>           Improve Standard of Living           >>           Brunei International Wushu Championship           >>           Educational Intervention Programme Briefing           >>           Conversion Ceremony           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Sembada188 Berupaya Hasilkan Enam Tan Metrik Setiap Hektar


TEMUBUAL bersama Menteri Sumber-sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong.

 


 October 30th, 2018  |  09:21 AM  |   537 views

WASAN

 

Keberangkatan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam amat bertuah bagi penduduk-penduduk di daerah ini dan seterusnya berkenan melancarkan penanaman padi Hybrid yang berhasil tinggi, iaitu yang dikenali sebagai Padi Sembada188, yang berasal dari Indonesia.

 

Menteri Sumber-sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong ketika ditemu bual di Majlis Perasmian Penanaman Varieti Padi Hibrid Berhasil Tinggi (High Yielding Hibrid Variety Paddy) di Kawasan Kemajuan Pertanian (KKP) Wasan, Mukim Pengkalan Batu berkata, jenis padi ini boleh menghasilkan purata padi sebanyak enam tan metrik setiap hektar pada satu musim dan benih padi Sembada188 telah diimport daripada Republik Indonesia melalui Yaz & Wyn Enterprise, yang mana merupakan syarikat perusahaan bumiputera yang telah dilantik menjadi pengedar tunggal bagi Negara Brunei Darussalam.

 

Pelancaran penanaman padi Hybrid itu adalah bersempena Hari Keputeraan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam yang Ke-72 Tahun.

 

Di antara beza padi Laila dan padi Sembada188 ini menurut Yang Berhormat ialah dari segi hasil setiap hektar, di mana padi Sembada ini membuahkan hasil padi sebanyak enam tan metrik setiap hektar setiap musim, sedangkan padi Laila membuahkan hasil sebanyak tiga tan metrik setiap hektar setiap musim sahaja. Jadinya, dengan menanam padi Sembada ini, peladang dapat menggandakan pendapatan mereka bagi setiap satu hektar ladang padi.

 

''Kita tidak melarang peladang untuk menanam padi Laila akan tetapi secara alaminya, peladang akan memilih untuk menanam jenis padi yang berhasil lebih tinggi bagi meningkatkan hasil dan pendapatan atau keuntungan mereka,'' ujar Yang Berhormat.

 

Yang  Berhormat menyatakan, pada tahun 2017 hasil padi bagi Daerah Brunei Muara adalah sebanyak 2,350 tan metrik. Ini dijangka meningkat kepada 3,000 tan metrik pada 2018 / 2019 dan meningkat lagi kepada 4,000 pada 2020.

 

''Jika semua peladang padi di Daerah Brunei Muara menanam padi hybrid berhasil tinggi dan mengusahakan kawasan penanaman secara sepenuhnya (full utilisation) maka hasil padi boleh meningkat kepada 6,000 tan menjelang 2020. Ini bererti tahap sara diri beras akan meningkat 11 peratus pada tahun 2020. Ini adalah anggaran kita secara koservatif,'' jelas Yang Berhormat.

 

Kementerian setentunya tidak akan berhenti berusaha untuk mendapat benih padi yang berhasil lebih tinggi lagi dari hasil padi Sambada ini, iaitu sebagai usaha untuk meningkatkan tahap sara diri bekalan beras negara, dan insyaaAllah mungkin di musim akan datang ini satu varieti padi yang berhasil lebih tinggi akan dapat diperkenalkan,'' ujar Menteri Sumber-sumber Utama dan Pelancongan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PelitaBrunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

North Korean Weapons Are Killing Ukrainians. The Implications Are Far Bigger

 2024-05-05 10:30:19

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07