FacebookInstagramTwitterContact

 

Ancient Pieces Of Wood Prove Our Ancestors Were Smarter Than We Thought           >>           Mcdonald’s Teases Its Biggest Burger Ever — And It Could Outrival Burger King’s Whopper           >>           Every Time Kelly Osbourne Was Honest Af About Motherhood           >>           Sabrina Carpenter Celebrates 25th Birthday With Leonardo Dicaprio Meme Cake           >>           Canning, Drying And More: The Art Of Food Preservation Across Cultures           >>           Popular Dry Shampoo Brands RECALLED After Cancer-Causing Ingredient Discovered           >>           Foreign Office Investigates Hamas Claim British-Israeli Hostage Killed In Gaza           >>           Children killed as bomb falls near Sudan hospital – MSF           >>           The Man Who Took On The Coal Industry To Save A Forest - And Won           >>           Natural Remedies That Defeat Chronic Stress And Support Adrenal Health           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Kerjasama Pendidikan Brunei - Thailand Terus Kukuh


DULI Yang Teramat Mulia Puteri Maha Chakri Sirindhorn semasa berangkat mengadakan lawatan ke Universiti Brunei Darussalam.

 


 November 1st, 2018  |  10:44 AM  |   309 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Hubungan Negara Brunei Darussalam dan Thailand terus diperkukuh dalam pelbagai bidang merangkumi kerjasama pendidikan, kesihatan, maklumat dan penyiaran serta pelabuhan.

 

Kerjasama aktif tersebut juga termasuk antara Universiti Brunei Darussalam (UBD) dan Institusi Pengajian Tinggi di Thailand  dan  pertukaran pelajar adalah merupakan antara perkara yang ditekankan oleh Naib Canselor UBD, Datin Dr. Dayang Hajah Anita Binurul Zahrina binti Pehin Orang Kaya Laila Wijaya Dato Seri Setia Haji Awang Abdul Aziz dalam sembah alu-aluannya bagi  keberangkatan Duli Yang Teramat Mulia Puteri Maha Chakri Sirindhorn dari Kerajaan Thailand yang kini berada di Negara Brunei Darussalam bagi mengetuai lawatan selama dua hari sekumpulan Kadet Tahun Keempat dari Chulachomklao Royal Military Academy of Thailand di Bilik Senat UBD, di sini.

 

Dalam kerjasama penyelidikan ujarnya, Pusat Perkembangan Bahan dan Tenaga Sains UBD (UBD's Centre of Advancement Materials and Energy Sciences - CAMES) kini sedang bekerjasama dengan Universiti Mae Fah Luang di Chiang Rai, Thailand bagi mencari produk arang buluh yang aktif serta menterjemahkan penyelidikan kepada perniagaan untuk masyarakat tempatan di utara Thailand.

 

Sementara itu, Institut Sains Kesihatan UBD Pengiran Anak Puteri Rashidah Sa'adatul Bolkiah (PAPRSB IHS) juga telah bekerjasama dengan para penyelidik dari Mahidol University mengenai kajian kebidanan, perbandingan pendidikan dan variasi profil genetik.

 

Acara diikuti dengan taklimat tentang 'Sustainable Energy' oleh Setiausaha Tetap (Tenaga) di Kementerian Tenaga (Tenaga dan Tenaga Manusia) dan Perindustrian, Awang Haji Azhar bin Haji Yahya diikuti dengan taklimat mengenai Inisiatif untuk Membangun dan Mempromosikan Perniagaan Agribisnis di Negara Brunei Darussalam oleh Setiausaha Tetap di Kementerian Sumber-sumber Utama dan Pelancongan, Pengiran Haji Kamalrudzaman bin Pengiran Haji Mohd. Ishak.

 

Terdahulu, keberangkatan tiba DYTM di UBD dijunjung oleh Menteri Sumber-sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong juga selaku Timbalan Pengerusi Majlis UBD dan Naib Canselor UBD.

 

DYTM juga berpeluang mengadakan pertemuan dan beramah mesra dengan warga Thailand yang sedang menuntut di UBD.

 

Sejurus kemudian, DYTM juga berkenan melawat ke Pusat Penyelidikan Botani UBD serta berkenan menanam pokok bagi memperingati kunjungan lawatan sambil belajar DYTM di Negara Brunei Darussalam.

 

Negara Brunei Darussalam dan Kerajaan Thailand secara rasmi menjalin hubungan diplomatik pada 1 Januari 1984 sebaik sahaja Negara Brunei Darussalam mencapai kemerdekaan penuh.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PelitaBrunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

The Man Who Took On The Coal Industry To Save A Forest - And Won

 2024-05-13 01:31:28

UK Economy Is Improving But People May Not Notice

 2024-05-11 05:29:59