FacebookInstagramTwitterContact

 

Natural Remedies That Defeat Chronic Stress And Support Adrenal Health           >>           Korean Researchers Say That Mulberry Leaf Extract Manages Blood Sugar Levels           >>           Sushi Lovers, Rejoice: Wasabi Can Help Prevent Cancer           >>           You Can Now Hire Out Abandoned London Tube Stations For Your Next Party           >>           Chad Michael Murray Shares Daughter’s Reaction To Watching A Cinderella Story           >>           Chris Pine Reflects On Losing Out On The O.C. Role Due To His "Bad Acne"           >>           'Extreme' Geomagnetic Storm May Bless Us With More Aurora Displays Tonight And Tomorrow           >>           Inter Regu National League Sepak Takraw           >>           Singapore Premier League           >>           Briefing on STEAM Education           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Kongsi Potensi Kepelbagaian Peluang Geosains


TIMBALAN Menteri Tenaga (Tenaga dan Tenaga Manusia) dan Perindustrian Yang Mulia Dato Seri Paduka Awang Haji Matsatejo bin Sokiaw semasa hadir menyaksikan sesi Penandatanganan Memorandum Persefahaman di antara Dimension Strata Sendirian Berhad dan Serintel

 


 November 2nd, 2018  |  08:37 AM  |   337 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Salah satu cabaran yang dihadapi oleh industri minyak dan gas adalah untuk meneroka, membangun dan terus menghasilkan minyak serta gas asli dengan keadaan geologi dan geofizik yang kompleks.

 

Perkara tersebut dinyatakan oleh Pengarah Urusan Dimension Strata Sendirian Berhad, Awang Mohammad Reduan bin Haji Mohd. Yusof semasa menyampaikan ucapan alu-aluan semasa sesi pembentangan bertajuk Geosains di Brunei Darussalam : Peluang Bagi Kepelbagaian yang berlangsung di Hotel Radisson.

 

''Dengan peningkatan harga minyak yang tidak dapat diduga dalam jangka masa yang panjang, industri ini terus berusaha untuk meneroka pelbagai teknologi melalui inovasi untuk terus meningkatkan produktiviti dengan meminimakan risiko eksplorasi, meningkatkan kecekapan penggunaan kos operasi serta masa, mengurangkan kos dengan rasional, mengoptimakan produksi dan secara berterusan berusaha ke arah penambahbaikan,'' tambahnya.

 

Jelasnya, tiga sesi pembentangan yang disampaikan oleh Dr. Lorenzo Lipparini, Dr. AKM Eahsanul Haque dan Dr. Afroz Ahmad Shah akan dapat merangsang minda secara intelektual dan menambahkan ilmu dalam potensi kepelbagaian peluang yang boleh diusahakan dalam bidang geosains di Brunei Darussalam.

 

Menurutnya lagi, syarikatnya juga ingin menyahut titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam semasa Majlis Konvokesyen Universiti Brunei Darussalam Ke-30 yang mana menekankan mengenai hasrat baginda untuk melihat lebih ramai mahasiswa terlibat dalam bidang penyelidikan serta penerokaan yang mempunyai potensi komersial.

 

Acara juga diteruskan dengan sesi Penandatanganan Memorandum Persefahaman di antara Dimension Strata Sendirian Berhad dan Serintel yang disaksikan oleh Timbalan Menteri Tenaga (Tenaga dan Tenaga Manusia) dan Perindustrian Yang Mulia Dato Seri Paduka Awang Haji Matsatejo bin Sokiaw.

 

Penandatanganan Memorandum Persefahaman berkenaan akan dapat meningkatkan lagi perkhidmatan konsultasi dan latihan yang boleh ditawarkan kepada pelanggan-pelanggan bukan sahaja di Negara Brunei Darussalam tetapi juga negara-negara serantau.

 

Turut hadir ialah Duta Besar Istimewa dan Mutlak Republik Demokratik Timor-Leste ke Negara Brunei Darussalam, Tuan Yang Terutama Marcal Avelino Ximenes dan Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh ke Negara Brunei Darussalam, Tuan Yang Terutama Naib Marsyal Udara Mahmud Hussain.

 

Dimension Strata Sendirian Berhad adalah sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan konsultan, latihan dan penyelidikan serta perkembangan yang khusus dalam bidang geologi serta geofizik minyak dan gas di Negara Brunei Darussalam.

 

Manakala, Serintel merupakan syarikat global yang mempunyai kepakaran pemindahan teknologi dalam indusrti minyak dan gas sejak tahun 1991 dan mempunyai pakar-pakar profesional teknikal yang berpengalaman dalam pelbagai disiplin berkaitan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PelitaBrunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Hundreds Feared Dead In Afghanistan Flash Flooding

 2024-05-12 01:56:04

UK Economy Is Improving But People May Not Notice

 2024-05-11 05:29:59