FacebookInstagramTwitterContact

 

Inlet Pipe Repair Work           >>           East Assets Turnaround Activities by BSP           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Operasi Kabat'           >>           Handover of Donation           >>           Handover of Donation           >>           MoU Signing Ceremony           >>           'Panakod Adau' Gayoh Celebration           >>           Reading of Surah Yasin and Tahlil           >>           Radio Service is the Best Medium to Disseminate Information           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Breaking News


  Home > Breaking News


Kotakan Janji, Tabur Khidmat Kepada Negara


 


 December 23rd, 2018  |  07:25 AM  |   428 views

UNITED KINGDOM

 

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam dan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Raja Isteri Pengiran Anak Hajah Saleha binti Al-Marhum Pengiran Pemancha Pengiran Anak Haji Mohamed Alam berkenan berangkat ke Majlis Bersama Rakyat dan Penduduk Negara Brunei Darussalam (NBD), khususnya penuntut-penuntut yang berada di United Kingdom (UK) dan Ireland serta Penganugerahan Biasiswa The Chancellor's Scholar Universiti Brunei Darussalam (UBD). Majlis tersebut berlangsung di Hotel Hilton on Park Lane di London.

 

 Turut berangkat mengiringi keberangkatan baginda berdua ialah paduka-paduka anakanda baginda, Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda 'Abdul Malik dan Yang Amat Mulia Pengiran Anak Isteri Pengiran Raabi'atul 'Adawiyyah; Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda 'Abdul Mateen; Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda 'Abdul Wakeel; Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Anak Puteri Hajah Majeedah Nuurul Bolkiah dan Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Anak Puteri Ameerah Wardatul Bolkiah.

 

 Keberangkatan tiba Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam dan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Raja Isteri di Hotel Hilton on Park Lane dijunjung oleh Pemangku Pesuruhjaya Tinggi Negara Brunei Darussalam ke United Kingdom, Pengiran Hajah Rooslina Weti binti Pengiran Haji Kamaludin; Yang Di-Pertua Persatuan Penuntut-Penuntut NBD di UK dan Eire, Awangku Mohammad Hisyam Al-Yura bin Pengiran Haji Zainal Abidin dan Naib Yang Di-Pertua Persatuan berkenaan, Dayang Shaima'an Nabielah binti Abdul Rahman.

 

Sejurus keberangkatan tiba, baginda berdua dan kerabat diraja dijunjung berangkat ke Wellington Ballroom bagi Majlis Santap.

 

 Kebawah Duli Yang Maha Mulia dan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Raja Isteri kemudiannya dijunjung untuk menandatangani Buku Lembaran Kenangan dan seterusnya dijunjung bagi sesi bergambar ramai bersama para pegawai kanan Suruhanjaya Tinggi Negara Brunei Darussalam di London dan Yang Di-Pertua dan Naib Yang Di-Pertua Persatuan Penuntut-Penuntut NBD di United Kingdom dan Eire, diikuti dengan sesi bergambar bersama bakal-bakal penerima Anugerah Biasiswa The Chancellor's Scholar UBD bersama keluarga masing-masing.

 

 Kebawah DYMM dan Kebawah DYMM Paduka Seri Baginda Raja Isteri serta kerabat diraja kemudiannya dijunjung berangkat ke Grand Ballroom bagi Majlis Bersama Rakyat dan Penduduk NBD, khususnya penuntut-penuntut yang berada di UK dan Ireland serta Penganugerahan Biasiswa The Chancellor's Scholar UBD.

 

 Majlis dimulakan dengan Lagu Kebangsaan Negara Brunei Darussalam oleh Persatuan Penuntut-Penuntut Brunei Cardiff dan Persatuan Keugamaan Penuntut-Penuntut Brunei, diikuti dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran oleh penuntut dari Imperial College London, Awangku Muhamad Aqil bin Pengiran Jaya, manakala inti sarinya disampaikan oleh penuntut dari Queen's University Belfast, Awang Muhammad Shuib bin Sahralidin.

 

 Bagi memberkati majlis, Doa Selamat dibacakan oleh Mufti Kerajaan, Yang Berhormat Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia (Dr.) Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned.

 

Pada majlis tersebut, Kebawah DYMM juga berkenan mengurniakan titah, di mana baginda menekankan supaya para pelajar, setelah menamatkan pengajian mereka nanti akan kembali ke tanah air untuk sama-sama memikul tanggungjawab membangun negara.

 

 Titah baginda lagi bahawa masih terdapat dalam kalangan pelajar biasiswa kerajaan baginda yang tidak mengotakan janji, dengan mereka itu enggan pulang ke tanah air untuk menabur khidmat kepada negara dan perkara ini amatlah menyedihkan.

 

 Pada majlis tersebut, baginda juga berkenan mengumumkan perubahan kadar Elaun Sara Hidup (termasuk Elaun Perjalanan) bagi penuntut yang belajar, khususnya di UK dan Ireland mulai 1 Januari 2019.

 

 Terdahulu dalam sembah alu-aluan Yang Di-Pertua Persatuan Penuntut-Penuntut NBD di United Kingdom dan Eire, Awangku Mohammad Hisyam Al-Yura bin Pengiran Haji Zainal Abidin menyembahkan bagi mewakili rakyat dan penduduk Negara Brunei Darussalam, khususnya penuntut-penuntut yang berada di UK dan Eire merafakkan sembah ikrar taat setia yang tidak berbelah bahagi ke hadapan majlis Kebawah DYMM.

 

 Kebawah DYMM seterusnya dijunjung bagi mengurniakan Anugerah Biasiswa The Chancellor's Scholar UBD Sesi 2018 / 2019 kepada Dayang Adeline Poh Wem Jihn dalam jurusan Ph.D in Organic Chemistry, University of Oxford dan Dayang Siti Nurhazimah binti Awang Mahmud dalam jurusan MSc. Advanced Mechanical Engineering, Imperial College London.

 

Seterusnya, Kebawah DYMM dan Kebawah DYMM Paduka Seri Baginda Raja Isteri berkenan menerima pesambah yang disembahkan oleh Yang Di-Pertua dan Naib Yang Di-Pertua Persatuan Penuntut-Penuntut NBD di UK dan Eire.

 

Majlis turut diserikan dengan beberapa pesembahan daripada Ahli-ahli Persatuan Penuntut-Penuntut NBD di UK dan Eire.

 

 Kebawah DYMM dan Kebawah DYMM Paduka Seri Baginda Raja Isteri serta kerabat diraja kemudiannya berkenan berangkat bercemar duli bersama lebih daripada 1,700 rakyat dan penduduk NBD yang sedang berada di UK dan Ireland, terdiri daripada para penuntut di antara mereka yang datang dari Perancis, pegawai-pegawai kerajaan dan mereka yang sedang di dalam percutian.

 

Keberangkatan Kebawah DYMM dan Kebawah DYMM Paduka Seri Baginda Raja Isteri jelas memperlihatkan keprihatinan baginda berdua terhadap kesejahteraan dan kebajikan para penuntut dan rakyat serta penduduk yang berada di UK dan Ireland.

 

Keberangkatan ini merupakan satu peluang keemasan kepada mereka untuk bersua muka dan beramah mesra bersama baginda berdua yang dikasihi, dan setentunya akan menjadi pencetus semangat kepada para penuntut untuk terus berjaya dalam pengajian masing-masing, di samping sentiasa memelihara tatasusila dan identiti sebagai orang Brunei yang sebati dan kaya dengan konsep Melayu Islam Beraja.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Pro-China Candidate Wins Solomon Islands PM Vote

 2024-05-03 00:53:25

Weight Loss Drug Wins 25,000 New US Users A Week

 2024-05-03 02:18:06