FacebookInstagramTwitterContact

 

Blood Donation Campaign           >>           'Operasi Kabat'           >>           Seoul International Travel Fair           >>           Leaves for Republic Of Singapore           >>           Hari Raya Goodwill Visit           >>           Media Conference on Voting and Election for Village Head Candidates           >>           ICT Workshop           >>           Express Mail Service Cooperative Customer Care Award           >>           Goodwill Visit           >>           Announce Appointment           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Manfaatkan Cuti Persekolahan Bersama Keluarga


KANAK-KANAK bermain di Taman Permainan Pantai Muara.

 


 December 25th, 2018  |  08:14 AM  |   233 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Cuti persekolahan merupakan waktu yang sangat sesuai untuk berkumpul bersama ahli-ahli keluarga dalam merapatkan lagi hubungan silaturahim.

 

Saat-saat berkumpul bersama ahli-ahli keluarga menjadi lebih seronok jika dapat dimanfaatkan dengan pelbagai aktiviti yang menarik dan berfaedah.

 

Pelbagai aktiviti dirancang bagi mengisi masa lapang bersama keluarga sempena cuti persekolahan akhir tahun ini, tidak kira sama ada ia diadakan di rumah mahupun di tempat-tempat peranginan.

 

Sesi cuti persekolahan merupakan waktu yang sememangnya dinanti-nantikan oleh setiap ibu bapa, kerana itulah masa yang tepat untuk beriadah, mengadakan perkhemahan, berkelah di pantai dan sebagainya.

 

Selain itu, antara aktiviti yang sering diadakan oleh masyarakat kita juga adalah seperti bekerjasama membersihkan kawasan dalam dan luar rumah dengan berbahagi-bahagi tugas dalam sama-sama ringankan kerja rumah.

 

 

 

Di samping itu, pelbagai aktiviti riadah juga boleh mengeratkan kekeluargaan dengan melakukan senaman ringan bersama, seperti joging atau berjalan di pusat rekreasi, melakukan aktiviti luar seperti 'rock climbing', ataupun sukan air, mengadakan Hari Keluarga dan lain-lain.

 

Antara kunci kebahagiaan keluarga juga adalah dengan mengamalkan solat berjemaah serta memperbanyakkan aktiviti amal bersama keluarga. Ini kerana di samping dapat mengeratkan hubungan keluarga, ia juga memperoleh ganjaran pahala yang berganda dari Allah Subhanahu Wata'ala.

 

Waktu-waktu bersama keluarga seharusnya dimanfaatkan sepenuhnya dan inilah masa yang sesuai untuk berkumpul, lebih-lebih lagi yang jarang bersua kerana urusan kerja dan sebagainya.

 

Kita harus memperbaiki hubungan persaudaraan sesama Islam, serta merapatkan hubungan silaturahim dengan keluarga yang dekat, mahupun yang jauh agar keluarga terus bahagia dan harmoni.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PelitaBrunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Lok Sabha Elections 2024: Millions Brave Searing Heat To Vote In India

 2024-05-07 09:03:38

How Quantum Physics Could 'Revolutionise Everything'

 2024-05-07 09:46:30