FacebookInstagramTwitterContact

 

Woman Scammed Out Of £2,000 By Online Seller’s Cruel Iphone Trick           >>           Two People Charged After ‘Dine And Dash Spree’ Across Multiple Restaurants           >>           4 Food Preservation Methods To Avoid Spoilage And 3 Alternatives To Refrigeration           >>           At Least A Dozen Water Suppliers In Iowa Are Still Providing Residents With Drinking Water Contaminated With “Forever Chemicals”           >>           Powdered Cheese: A Versatile, Shelf-Stable Food To Add To Your Survival Stockpile           >>           Emergency Water Pipe Repair Work Update           >>           Miscellaneous Offences Act 2021           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Badudun Bersama Biskita' Roadshow           >>           Hari Raya Aidilfitri Celebration           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Manfaatkan Wang Bonus Sebaiknya


ORANG ramai berbaris di mesin-mesin ATM mengambil gaji bulanan dan mengemaskini bonus masing-masing.

 


 December 28th, 2018  |  12:57 PM  |   599 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Warga Perkhidmatan Awam (PA) pastinya gembira hari ini, dengan menerima pemberian 'bonus' tahunan dari Kerajaan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam.

 

Pembayaran bonus merupakan saat yang dinanti-nanti oleh setiap warga PA, yang mana bonus bukan saja sebagai tanda penghargaan, malahan juga sebagai motivasi dalam meningkatkan mutu kerja setelah menyumbangkan khidmat bakti, berpenat lelah berkerja selama 12 bulan.

 

Ini adalah bagi menghargai khidmat yang diberikan, di samping sebagai tanda terima kasih kerajaan kepada warga PA yang menyumbangkan bakti, serta usaha mereka dalam sama-sama memberikan perkhidmatan yang terbaik dan berkualiti dalam melaksanakan dasar-dasar kerajaan secara profesional dan berintegriti dalam apa jua bidang, sehingga negara masih dapat mengekalkan kestabilan dan kemakmuran, serta dapat menegakkan falsafah Melayu Islam Beraja (MIB) dalam pentadbiran negara.

 

Pembayaran bonus kepada penjawat awam adalah mengikut kadar gaji yang telah ditetapkan. Sehubungan itu, seperti lazimnya, pemberian bonus setentunya mesin-mesin ATM di kesemua lokasi akan menjadi tumpuan yang menyebabkan kesesakan jalan raya dan pusat membeli-belah.

 

Walau bagaimanapun, bonus bukan sekadar pemberian wang, tetapi dari sudut lain adalah sebagai motivasi kepada warga PA untuk terus meningkatkan mutu kerja dari tidak memuaskan kepada memerlukan pembaikan; dari memerlukan pembaikan kepada memuaskan; dari memuaskan kepada baik, dari baik kepada sangat baik dan dari sangat baik kepada cemerlang.

 

Dengan itu juga, pemberian bonus akan mendorong warga PA lebih bertekad, beriltizam dan berdedikasi untuk meningkatkan kemahiran ke peringkat lebih tinggi, seterusnya memberikan nilai tambah kepada meningkatkan lagi imej dan profesion masing-masing yang lebih berkualiti, berkepakaran, efisien dan efektif.

 

Perkara tersebut amat penting dan dapat menyumbang kepada memantapkan serta meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan selaku warga PA yang lebih cemerlang demi kebaikan, kesejahteraan rakyat dan penduduk dan kestabilan negara ini.

 

Warga PA patut bersyukur dengan apa juga pemberian yang dibuat oleh kerajaan selama ini, khususnya pembayaran bonus hari ini, Khamis, 27 Disember 2018.

 

Apa yang diharapkan wang bonus yang diterima dapat dimanfaatkan sebaiknya kepada perkara-perkara yang berfaedah dan bukan perbelanjaan yang boleh membawa kepada pembaziran, khususnya kepada ibu bapa perlu membuat persediaan bagi musim persekolahan anak-anak pada awal tahun depan, di samping digalakkan untuk terus berjimat cermat ataupun menabung untuk masa depan.

 

Bagi ibu bapa, penjaga, yang mempunyai anak-anak yang masih bersekolah bonus yang diterima dapat membantu membeli keperluan anak-anak sekolah mereka.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Cambodia Blast: 20 Soldiers Killed In Ammunition Explosion

 2024-04-28 00:52:46

Football Betting: Regulator To Meet Over 'Inaccurate' Stats Concern

 2024-04-28 00:24:48