FacebookInstagramTwitterContact

 

Original Opera Marco Polo Rehearsed And Revived In Guangdong           >>           'Extreme' Solar Storms Cook Up Sweet Mother's Day Auroras For Moms Everywhere           >>           The geomagnetic storm is a nightmare for farmers relying on precision agriculture tech           >>           The geomagnetic storm is a nightmare for farmers relying on precision agriculture tech           >>           Most App Store Developers Aren’t Taking Apple Up On Its New Outside Payments Option           >>           Pre-Orders For Ghost Of Tsushima On PC Are Being Canceled In Countries Without PSN Access           >>           Toulouse Spoil PSG Title Party, Mbappé Sendoff With Surprise Win           >>           Leverkusen Crush Bochum To Stretch Unbeaten Run To 50 Games           >>           Trossard's goal proved enough to earn Arsenal all three points.           >>           Man United Earn First Women's FA Cup With Dominant Spurs Win           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Kekeluargaan Perlu Dibina, Diperkukuhkan


PERTANDINGAN Tarik Kalat antara acara yang berlangsung di Taman Rekreasi Sungai Mau, Daerah Belait.

 


 December 31st, 2018  |  07:13 AM  |   298 views

KUALA BELAIT

 

Institusi keluarga adalah seperti rumah, tiang rumah tersebut adalah kekeluargaan yang perlu dibina dan diperkukuhkan dan jika ianya kukuh akan membantu kepada pembangunan negara dan masyarakat.

 

Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan, Yang Berhormat Mejar Jeneral (B) Dato Paduka Seri Haji Aminuddin Ihsan bin Pehin Orang Kaya Saiful Mulok Dato Seri Paduka Haji Abidin menjelaskan perkara tersebut semasa hadir selaku tetamu kehormat pada Majlis Sambutan Hari Keluarga yang berlangsung di Taman Rekreasi Sungai Mau, Daerah Belait, di sini.

 

Sambutan Hari Keluarga seharusnya disambut setiap hari tanpa menunggu Hari Keluarga Kebangsaan yang berlangsung setiap bulan Mei, kerana institusi keluarga memainkan peranan yang penting dalam membentuk masyarakat yang ideal untuk menjana Wawasan Brunei 2035, jelas Yang Berhormat lagi.

 

Majlis yang berlangsung bersempena dengan Sambutan Hari Keluarga Kebangsaan 2018 tersebut melibatkan Gabungan Majlis-Majlis Perundingan Mukim Liang, Bukit Sawat, Labi, Sukang dan Melilas serta Syarikat Methanol Brunei (BMC) dengan kerjasama Jabatan Daerah Belait dan Jabatan Pembangunan Masyarakat, Cawangan Belait.

 

Atur cara dimulakan dengan Kayuhan Basikal Keluarga yang diketuai oleh Yang Berhormat, diikuti dengan ucapan Pengerusi Majlis dan seterusnya perasmian Sambutan Hari Keluarga yang disempurnakan oleh tetamu kehormat.

 

Acara diteruskan lagi dengan persembahan perlawanan tarik kalat yang disertai oleh Yang Berhormat.

 

Yang Berhormat dan isteri, Datin Hajah Norhayana Janis binti Abdullah Lim seterusnya dijemput untuk melawat gerai-gerai jualan, jualan Satu Kampung Satu Produk serta aktiviti yang diadakan di kawasan taman rekreasi.

 

Berbagai acara berkonsepkan kekeluargaan disediakan pada hari tersebut seperti perlawanan futsal, tarik kalat, pertandingan menumpah ambuyat, pertandingan kicauan burung dan pertandingan gulintangan.

 

Yang Berhormat dan isteri juga dibawa ke tebingan Sungai Belait untuk menyaksikan acara Pesta Sungai yang antara lain diisikan dengan pertandingan berkayuh berpasukan, tarik kalat air, perlumbaan moto sangkut dan perahu tunnel.

 

Yang Berhormat juga tidak melepaskan peluang menyertai pertandingan berkayuh berpasukan sejauh 500 meter.

 

Acara kemudiannya diakhiri dengan penyampaian hadiah kepada para pemenang yang disempurnakan oleh Yang Berhormat.

 

Majlis tersebut antara lain bertujuan untuk memberi kesempatan kepada semua penduduk kampung di kawasan pedalaman untuk beramah mesra dan seterusnya mengeratkan silaturahim di kalangan keluarga, selain untuk memberikan peluang di kalangan pengusaha kecil dan sederhana untuk berniaga dan menyumbangkan kepada peningkatan perekonomian pengusaha tempatan.

 

Dengan adanya sambutan tersebut dapatlah lagi memperkukuh dan memantapkan lagi kesejahteraan dan kebajikan masyarakat dan seterusnya akan turut menyumbang ke arah keselamatan, keamanan, kemakmuran dan kemajuan negara.

 

Juga hadir ialah Ahli Majlis Mesyuarat Negara, Yang Berhormat Awang Hanapi bin Mohd. Siput selaku Ketua Kampung Labi; Pegawai-pegawai Kanan dan Ketua-ketua Jabatan di Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan; Pemangku Pegawai Daerah Belait; Ketua-ketua Jabatan dan Cawangan di Daerah Belait; Penghulu-Penghulu Mukim dan  Ketua-Ketua Kampung, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif serta Pegawai dan Kakitangan Syarikat Methanol Brunei (BMC) Sdn. Bhd. dan pengurus-pengurus syarikat swasta.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PelitaBrunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

The Man Who Took On The Coal Industry To Save A Forest - And Won

 2024-05-13 01:31:28

UK Economy Is Improving But People May Not Notice

 2024-05-11 05:29:59