FacebookInstagramTwitterContact

 

How To Watch Boeing's 1st Starliner Astronaut Launch On May 6 Live Online           >>           Jack Dorsey Says (On X) That He’s Not On The Bluesky Board Anymore           >>           Al Jazeera Office Raided As Israel Takes Channel Off Air           >>           Bushmills: Man Nailed To Fence In 'Sinister Attack'           >>           US Campus Protests: 'Student Arrests Will Be My Final College Memory'           >>           Is Zimbabwe Zigzagging Into Further Currency Chaos?           >>           Improve Standard of Living           >>           Brunei International Wushu Championship           >>           Educational Intervention Programme Briefing           >>           Conversion Ceremony           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


UBD Tawarkan Program Baharu Mulai Ogos 2019


MAHASISWA dan mahasiswi UBD mengadakan perbincangan.MAHASISWA dan mahasiswi UBD mengadakan perbincangan.

 


 February 14th, 2019  |  06:28 AM  |   168 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Ke arah mengembangkan himpunan program yang sedia ada dan mengikuti perkembangan dengan keperluan yang berkaitan dalam negara, Universiti Brunei Darussalam (UBD) menawarkan program baharu kepada pelajar tempatan dan antarabangsa.

 

Sarjana Sains (MSc) dalam Geosains Petroleum melalui  Program Sains Geologi di Fakulti Sains bertujuan untuk membangunkan sumber manusia yang  diperlukan untuk pembangunan sektor minyak dan gas yang akan datang. Direka untuk graduan Geosciences atau lain-lain kajian yang berkaitan yang ingin memperoleh latar belakang teknikal yang luas dan berguna, program ini menyediakan mereka  kerjaya profesional dalam Geoscience Petroleum atau sebagai batu loncatan bagi mereka yang merancang untuk memulakan ijazah penyelidikan dalam Geosains Petroleum. Ia menangani keperluan para saintis yang telah bekerja dalam industri ini, bertujuan untuk meningkatkan kemahiran teknikal dan kelayakan mereka.

 

MSc dalam Geosains Petroleum adalah program berasaskan kursus yang merangkumi kelas yang diedarkan kepada dua semester. Pada semester kedua, pelajar dikehendaki menjalankan projek penyelidikan siswazah berdasarkan kajian kes industri. Tempoh program ini adalah 12 hingga 24 bulan bagi pelajar sepenuh masa dan 12 higga 48 bulan bagi pelajar separuh masa. Kemasukan ke program ini hanya akan diadakan pada bulan Ogos setiap tahun.

 

Modul utama dalam program ini termasuk Geokimia Petroleum, Tafsiran Seismik, Eksplorasi Petroleum, Penilaian Pembentukan, dan Projek Penyelidikan Siswazah. Pelajar boleh memilih modul pilihan dari Sedimenologi Petroleum, Geologi Struktur Petroleum, Pemerolehan Seismik dan Pemprosesan, Pengenalan kepada Petrologi Organik, Geologi Petroleum di Asia Tenggara, Pemetaan Subsektor Permukaan Petroleum, Sumber Tenaga Tidak Konvensional, Geologi Pengeluaran, Stratigrafi Urutan, Pemodelan Waduk, Ekonomi Petroleum, Lembangan Analisis, dan Pengenalan Kejuruteraan Petroleum.

 

Keperluan minimum termasuk sekurang-kurangnya, kelas rendah kedua  Ijazah Sarjana Muda Geologi / Geofizik atau berkaitan bersama sains bumi atau dalam bidang lain yang berkaitan (Kimia, Fizik, Sains Bahan dan Kejuruteraan) dari Universiti yang diiktiraf. Pengalaman kerja dalam bidang yang berkaitan juga akan diambil kira dengan syarat calon menerima BSc dalam Sains atau Kejuruteraan dengan sekurang-kurangnya kelas ketiga.

 

UBD's School of Business and Economics (UBD SBE) juga mula menawarkan Sarjana Ekonomi Gunaan yang baharu, yang direka untuk menyediakan pelajar asas yang kukuh dalam ekonomi dan membolehkan mereka meningkatkan kemahiran  dalam kaedah kuantitatif dan analisis ekonomi. Program tiga semester telah diterima pakai daripada modul Masters of Economics yang terdahulu, program dua semester. Semester tambahan bertujuan untuk memberi pelajar masa yang mencukupi untuk menyelesaikan dan mengemukakan kertas penyelidikan yang berkualiti.

 

Sebagai tambahan kepada kursus, pelajar dijangka menjalankan penyelidikan bebas sebagai modul teras (Projek Penyelidikan) untuk mempamerkan keupayaan mereka untuk mengintegrasikan pengetahuan teoritis dan praktikal dalam ekonomi untuk masalah dunia sebenar. Ia juga peluang untuk mereka memperoleh dan meningkatkan kemahiran seperti kajian literatur, penyelesaian model, pengurusan projek, organisasi, aplikasi perisian, dan penulisan laporan. Modul teras dalam program ini termasuk Microeconomics, Macroeconomics, Applied Econometrics, Metodologi Penyelidikan dan Latihan Akademik. Selain itu para pelajar juga akan memilih senarai-senarai modul pilihan.

 

Program ini melengkapkan pelajar dengan kemahiran yang diperlukan untuk amalan sebagai ahli ekonomi profesional atau jawatan yang relevan di dunia perniagaan dalam perbankan, insurans dan pelaburan kepada mereka yang berada di dalam pengaturan akademik, agensi kerajaan dan organisasi perundingan di samping menyediakan asas untuk menjalankan kajian lanjut di peringkat PhD.

 

Tempoh program ini adalah 12 hingga 24 bulan bagi pelajar sepenuh masa dan 12 hingga 48 bulan bagi pelajar separuh masa. Kemasukan hanya untuk bulan Ogos setiap tahun.

 

Bagi kemasukan ke Sarjana Ekonomi Gunaan, calon mesti mempunyai kepujian kelas kedua Ijazah Sarjana Muda dalam Ekonomi atau disiplin yang berkaitan dari UBD atau institusi yang diiktiraf. Tertakluk kepada pemilikan ijazah Sarjana Muda, keadaan ini boleh dipertimbangkan  untuk pemohon yang berpengalaman setelah menentukan bahawa mereka memiliki kemahiran yang diperlukan untuk berjaya menyelesaikan program.

 

Menjalankan lonjakan teknologi, Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA) yang ditawarkan oleh UBD SBE juga telah melalui beberapa penambahbaikan. Bermula pada bulan Ogos 2019, program itu kini menjadi lebih berdaya saing dengan pengajaran dan pembelajaran yang fleksibel, menggunakan Blended Learning di mana pelajar mengalami kedua-dua dalam talian dan kelas muka-ke-muka. Untuk memenuhi psts profesional yang bekerja, kelas petang juga disediakan yang membolehkan pelajar meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka tanpa mengambilnya dari komitmen kerja dan profesional mereka. Dalam struktur baru ini, kelas MBA akan bermula pada waktu petang dari 6.30 petang hingga 10.30 malam manakala kelas dalam talian berlaku setiap minggu pengganti. Ini memberikan peluang kepada pelajar profesional untuk memahami lebih mendalam melalui pembelajaran virtual maya dan interaksi kelas secara tetap tanpa menjejaskan kualiti MBA.

 

Strukturnya yang dinaiktaraf termasuk dua modul teras baru, Penyelidikan Perniagaan untuk Pengurus dan Kepimpinan. Kombinasi modul pilihan boleh dibuat untuk membentuk aliran atau pengkhususan. Enam modul pilihan baharu telah ditambah termasuk Pemasaran Sosial, Pembangunan Sumber Manusia, Kertas Perundingan, Pengurusan Produk dan Jenama, dan Perhubungan Pekerjaan.

 

Sebagai tambahan kepada program Sarjana Muda yang baru dan bertambah baik, UBD SBE telah merangkumi bidang Keusahawanan sebagai sebahagian daripada Ijazah Sarjana Muda Perniagaan yang bertujuan untuk melengkapkan pelajar dengan kemahiran utama dalam keusahawanan, pengurusan inovasi, kewangan keusahawanan, memulakan usaha baharu, strategi pertumbuhan usaha, dan kemahiran utama yang diperlukan untuk bekerja sendiri atau untuk mengambil pekerjaan sebagai pengurus keusahawanan atau inovasi yang lebih besar organisasi sektor swasta atau awam.

 

Objektif pembelajaran program ini akan meningkatkan prospek kerjaya pelajar sebagai usahawan inovatif dan pengurus keusahawanan, memperoleh kemahiran yang akan membolehkan mereka bergerak dari peringkat generasi idea untuk mewujudkan sepenuhnya perniagaan dan projek inovasi berdasarkan pemahaman yang kuat mengenai permulaan, pembiayaan, pemasaran, menguruskan dan mengendalikan perniagaan keusahawanan yang berjaya.

 

Pelajar akan mengkaji modul keusahawanan utama seperti Keusahawanan dan Penciptaan Usaha Baru, Pengurusan Inovasi, Kewangan Keusahawanan, Strategi Pertumbuhan Usaha, Keusahawanan Sosial oleh Reka Bentuk, Keusahawanan Alam Sekitar dan Mampan, Inkubasi, dan membangunkan kemahiran runcit menerusi Projek Pertumbuhan dan Kemapanan Permulaan. Pelajar juga akan mengkaji beberapa modul perniagaan yang wujud dalam ijazah perniagaan seperti Pengantar Perakaunan, Prinsip Perniagaan & Pengurusan, Prinsip Ekonomi, Sistem Maklumat Perniagaan, dan Etika Perniagaan.

 

Program sarjana ini penting, memandangkan matlamat Negara Brunei Darussalam menjadi hub pusat inovasi dan keusahawanan di Asia Tenggara sebagai sebahagian daripada strategi kepelbagaian ekonomi. UBD kini mengetuai inisiatif utama negara  untuk meningkatkan keusahawanan di negara ini. Agenda Keusahawanan Kebangsaan (NEA) dan  Keusahawanan Kampung (EV) juga mempunyai rekod prestasi yang semakin meningkat dalam kalangan dan di luar universiti.

 

Program lain yang mungkin menarik minat pelajar siswazah termasuk PhD dalam Kesihatan Awam, Pengajian Asia, dan Tadbir Urus Islam; serta Sarjana dalam Pengajian Alam Sekitar, Sains Bahan dan Kaunseling di kalangan orang lain.

 

Keterangan lanjut mengenai program-program yang ditawarkan di UBD, termasuk Sarjana Sains dalam Geosains Petroleum, MA Ekonomi Gunaan, dan Keusahawanan utama akan dibarigakan pada Ekspo Pendidikan Tinggi yang akan diadakan dari 16 hingga 17 Februari 2019 di Bridex Hall, Jerudong.

 

Orang ramai boleh mengetahui lebih lanjut mengenai program-program tersebut melalui kakitangan UBD pada ekspo itu nanti.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PelitaBrunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

North Korean Weapons Are Killing Ukrainians. The Implications Are Far Bigger

 2024-05-05 10:30:19

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07