FacebookInstagramTwitterContact

 

Ancient Pieces Of Wood Prove Our Ancestors Were Smarter Than We Thought           >>           Mcdonald’s Teases Its Biggest Burger Ever — And It Could Outrival Burger King’s Whopper           >>           Every Time Kelly Osbourne Was Honest Af About Motherhood           >>           Sabrina Carpenter Celebrates 25th Birthday With Leonardo Dicaprio Meme Cake           >>           Canning, Drying And More: The Art Of Food Preservation Across Cultures           >>           Popular Dry Shampoo Brands RECALLED After Cancer-Causing Ingredient Discovered           >>           Foreign Office Investigates Hamas Claim British-Israeli Hostage Killed In Gaza           >>           Children killed as bomb falls near Sudan hospital – MSF           >>           The Man Who Took On The Coal Industry To Save A Forest - And Won           >>           Natural Remedies That Defeat Chronic Stress And Support Adrenal Health           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Minggu Gastronomi Brunei Raikan Kepelbagaian Masakan Tempatan


MENTERI Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong hadir selaku tetamu kehormat.MENTERI Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan menyampaikan hadiah kepada chef Hotel Antarabangsa Rizqun yang berjaya memenangi anugerah ‘The Best Taste’ kategori The Best Taste kepada Restoran RizqunGAMBAR ramai bersama Yang Berhormat Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan bersama para peserta dan juri

 


 February 14th, 2019  |  07:17 AM  |   441 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Gastronomi merupakan peneraju utama bagi pelancong dalam memilih destinasi kerana mereka ingin merasakan masakan-masakan tempatan di setiap destinasi di mana penawar penginapan juga telah meletakkannya sebagai perkembangan bagi pelancongan gastronomi (gastronomy tourism).

 

Peniaga-peniaga pelancongan yang menyedari akan manfaat Pelancongan Gastronomi dari para pelancong tempatan dan luar negara juga menjadikan faktor gastronomi dalam kemudahan mereka.

 

Tujuan utama Minggu Gastronomi Brunei adalah bagi meraikan kepelbagai masakan tempatan Negara Brunei Darussalam selain meningkatkan profil kulinari dan gastronomi luas negara ini.

 

Demikian dijelaskan oleh Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong semasa melancarkan Minggu Gastronomi Brunei 2019 Kali Ke-3 bersempena Sambutan Ulang Tahun Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam yang Ke-35, berlangsung di Dewan Setia Pahlawan, Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan (KSSUP).

 

Dalam hubungan itu, Yang Berhormat menyeru agar lebih banyak hotel dan restoran menyajikan masakan-masakan Brunei dengan cara yang lebih hebat seperti menaikkan hidangan Brunei untuk disajikan sebagai sebahagian daripada pengalaman  makan (fine dining experience) atau semasa majlis yang diadakan di dalam atau di luar negara.

 

"Memberikan pengalaman gastronomi yang unik adalah penting kepada rakyat di negara ini dan kepada para pengunjung luar," jelas Yang Berhormat.

 

Acara kemuncak Minggu Gastronomi kali ini tambah Yang Berhormat ialah memperkenalkan masakan berasaskan kunyit, yang sering menjadi bahan utama dalam masakan Brunei, sebagai sebahagian daripada menu istimewa yang mana pada tahun ini, sebanyak 10 buah hotel dan restoran termasuk Syarikat Penerbangan Diraja Brunei menyertai Minggu Gastronomi kali ini.

 

Majlis diselajurkan dengan penyampaian Anugerah pemenang Gastronomi Brunei 2018 yang disampaikan oleh Yang Berhormat Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan.

 

Hotel Antarabangsa Rizqun berjaya memenangi Anugerah bagi 'The Best Taste' dan 'The Best Wholesomeness', manakala 'The Best Presentation' diraih oleh The Empire Hotel & Country Club.

 

Anugerah 'The Most Innovative' pula dimenangi oleh Brunei Hotel dan 'The Most Creative' dimenangi oleh Radisson Hotel.

 

Acara tahunan ini dianjurkan bersama oleh KSSUP dan Lembaga Kemajuan Pelancongan Brunei dengan kerjasama beberapa buah hotel dan restoran di negara ini termasuk Syarikat Penerbangan Diraja Brunei dan agensi-agensi pelancongan.

 

Minggu Gastronomi Brunei 2019 yang akan berlangsung mulai 23 Februari sehingga 10 Mac 2019 disertai oleh Anjung Saujana dan Horizon Seafood dari Royal Brunei Catering, Eco Ponies Garden, Radisson Hotel, Hotel Antarabangsa Rizqun, Royal Brunei Airlines, Sumbiling Eco Village, The Brunei Hotel, The Empire Hotel & Country Club dan The Longhouse Training Restaurant, School of Hospitality and Tourism, Kampus Sultan Saiful Rijal.

 

Sepanjang dua minggu acara diadakan, restoran-restoran yang ikut serta akan mempromosikan hidangan-hidangan utama dan istimewa mereka antaranya 'De-construted Laksa' dari Radisson Hotel, 'Trio Duck served with Turmeric Sauce' dari Anjung Saujana dan Udang Sambal Kunyit dari Longhouse Training Restaurant.

 

Orang ramai adalah dialu-alukan untuk merasakan sendiri kulinari dan masakan Brunei di hotel-hotel dan restoran yang menyertainya.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PelitaBrunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

The Man Who Took On The Coal Industry To Save A Forest - And Won

 2024-05-13 01:31:28

UK Economy Is Improving But People May Not Notice

 2024-05-11 05:29:59