FacebookInstagramTwitterContact

 

Inlet Pipe Repair Work           >>           East Assets Turnaround Activities by BSP           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Operasi Kabat'           >>           Handover of Donation           >>           Handover of Donation           >>           MoU Signing Ceremony           >>           'Panakod Adau' Gayoh Celebration           >>           Reading of Surah Yasin and Tahlil           >>           Radio Service is the Best Medium to Disseminate Information           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Padah Tidak Serik Lakukan Jenayah


 


 April 8th, 2021  |  11:38 AM  |   1202 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Walaupun sudah berkali-kali keluar masuk penjara atas kesalahan jenayah dan narkotik, namun hukuman tersebut belum dapat menyedarkan dua lelaki penganggur daripada mengulangi kesalahan lamanya itu.

 

Dua lelaki warga tempatan tersebut masing-masing di penjara tiga tahun, empat bulan dan tiga sebatan oleh Mahkamah Perantaraan kerana mencuri dan menyimpan barang curi.

 

Muhammad Aiman bin Morni, 23, mengaku bersalah terhadap lima pertuduhan dan Ishkandar Dzulkarnain bin Mohd Suffian, 25, mengaku bersalah terhadap empat pertuduhan dan diperintah oleh Hakim Hajah Hazarena binti POKSJ DP Haji Hurairah untuk menjalani hukuman penjara dari tarikh mereka direman pada 18 Mac 2021.

 

Bagi pertuduhan pertama, Muhammad Aiman dan Ishkandar Dzulkarnain didakwa menyimpan barang curi iaitu satu jam tangan jenama G-Shock dan pertuduhan kedua tertuduh didakwa mencuri sebuah basikal perempuan berwarna hitam dan pink ‘Kayaba Shock Absorber’ dan sebuah basikal lelaki berwarna hitam dan hijau.

 

Bagi pertuduhan ketiga tertuduh di dakwa melakukan curi di sebuah rumah di Utara Panaga Seria dan mencuri sebuah basikal jenama Bros. Bagi pertuduhan keempat tertuduh didakwa menyimpan barang curi, pertuduhan kelima tertuduh melakukan curi iaitu satu kamera Canon Eos 100D, satu kamera lens jenama Tamron, sebuah basikal jenama Merida, satu laptop jenama Apple Mac Book, satu televisyen jenama Apple manakala pertuduhan keenam, tertuduh di dakwa melakukan pecah rumah dengan niat curi.

 

Dalam rayuan mereka, tertuduh berkali-kali memohon maaf dan meminta mahkamah mengurangkan hukuman dengan alasan ingin menguruskan segala dokumen anak yang baharu lahir dan menjaga ibu yang sudah tua.

 

Walau bagaimanapun, selepas mengambil kira kepentingan awam hukuman ke atas tertuduh adalah memadai. Hakim menolak rayuan tertuduh dan mengekalkan hukuman Mahkamah Perantaraan ke atas mereka berdua.

 

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Ahmad Firdaus bin Haji Mohammad dan Timbalan Pendakwa Raya, Nur Hidayatul Aeny Alisah binti Haji Zullizam memohon hukuman berat dengan alasan ia adalah kesalahan serius dan berulang-ulang kerana kejadian ini berlaku di tempat awam.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Pro-China Candidate Wins Solomon Islands PM Vote

 2024-05-03 00:53:25

Weight Loss Drug Wins 25,000 New US Users A Week

 2024-05-03 02:18:06