FacebookInstagramTwitterContact

 

Inlet Pipe Repair Work           >>           East Assets Turnaround Activities by BSP           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Operasi Kabat'           >>           Handover of Donation           >>           Handover of Donation           >>           MoU Signing Ceremony           >>           'Panakod Adau' Gayoh Celebration           >>           Reading of Surah Yasin and Tahlil           >>           Radio Service is the Best Medium to Disseminate Information           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Mengaku Bersalah Ambil Gambar Tidak Senonoh


 


 November 28th, 2021  |  11:31 AM  |   851 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Seorang lelaki warga Bangladesh berusia 43 tahun hari ini mengaku bersalah atas tuduhan mengambil gambar tidak senonoh budak perempuan berusia 12 tahun di dalam sebuah tandas awam Pasar Tani Selayun.

 

Mengikut pertuduhan yang dibaca di Mahkamah Perantaraan tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu terhadap mangsa pada bulan November 2020.

 

Pertuduhan ke atas tertuduh itu dikemukakan mengikut Seksyen 293B Kanun Hukuman Jenayah, Penggal 22 yang membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun, denda atau kedua-duanya.

 

Hakim Harnita Zelda Skinner memerintahkan tertuduh di reman di Penjara Jerudong dan akan diperdengarkan lagi pada 9 Disember 2021 jam 9.30 pagi sebagai tarikh jatuh hukuman.

 

Timbalan Pendakwa Raya, Nurul Fitri binti Haji Kiprawi mendedahkan di mahkamah bahawa gambar-gambar mangsa tular di media sosial baru-baru ini yang mencetuskan siasatan polis dan membawa kepada penahanan tertuduh.

 

Pada November 2020, tertuduh menyewa tempat di Pasar Tani Selayun untuk menjual sayur-sayuran. Kira-kira jam 2.00 petang, tertuduh pergi ke tandas awam lelaki yang terletak di Pasar Tani Selayun tersebut.

 

Semasa tertuduh berjalan keluar, dia melihat seorang kanak-kanak perempuan berpakaian seragam sekolah berjalan ke arah tandas awam wanita berhampiran (kemudian dikenal pasti sebagai mangsa, Miss X) dan tertuduh mendekatinya dan mengajak untuk bergambar bersamanya.

 

Di lorong yang memisahkan tandas lelaki dan perempuan, tertuduh kemudiannya mengeluarkan telefon bimbitnya, Oppo A9 dan terus mengambil gambar bersama Miss X. Semasa tertuduh mengambil gambar pertama dan kedua dengan Miss X, dia memegang payudara kanannya dengan menggunakan tangan kanannya.

 

Tertuduh kemudian mengambil gambar ketiga dengan tangan kanannya masih memegang payudara kanan Miss X dan kemudian mencium pipi kanan Miss X. Tertuduh tahu bahawa tindakannya memegang payudara kanan Miss X dan mencium pipi kanan Miss X merupakan satu tindakan yang menjatuhkan maruah Miss X.

 

Keesokan harinya, tertuduh ke Pasar Tani Selayun semula kira-kira jam 2.00 petang. Tertuduh pergi ke tandas awam lelaki dan melihat Miss X berdiri di lorong di antara tandas lelaki dan perempuan. Dia kemudian memberitahu Miss X bahawa dia mahu mengambil gambarnya lagi.

 

Tertuduh kemudian menyuruh Miss X memasuki gerai di dalam tandas awam wanita itu dan tertuduh mengikutnya. Selepas itu, tertuduh mengarahkan Miss X duduk di tempat duduk tandas dan menyuruh Miss X mengangkat bajunya sehingga mendedahkan payudaranya.

 

Tertuduh kemudiannya mengambil satu gambar Miss X dalam kedudukan tersebut menggunakan telefon bimbit Oppo A9 miliknya. Selepas mengambil gambar, kedua-dua tertuduh dan Miss X beredar secara berasingan.

 

Pada hari ketiga iaitu juga pada bulan November 2020, tertuduh pergi ke Pasar Tani Selayun bersama rakannya kira-kira jam 2.00 petang. Tertuduh kemudiannya melihat Miss X sekali lagi menuju ke arah tandas awam perempuan itu dan dia mengikutnya dari belakang.

 

Tertuduh melihat Miss X menuju ke salah sebuah gerai di tandas wanita tersebut. Sebelum Miss X sempat menutup pintu, tertuduh kemudian menghampirinya dan memberitahu dia mahu mengambil gambar lagi dan tertuduh seterusnya mengarahkan Miss X membuka seluar.

 

Miss X terpaksa dan menarik seluarnya perlahan-lahan. Tertuduh kemudiannya menggunakan tangan kanannya untuk menurunkan seluar Miss X dengan tangan kirinya memegang telefon bimbitnya. Tertuduh kemudiannya mengambil gambar Miss X mendedahkan payudara dan farajnya. Tertuduh kemudiannya mengambil satu lagi gambar dekat faraj Miss X yang terdedah.  Selepas itu, mereka berdua keluar dari tandas secara berasingan.

 

Tindakan tertuduh hanya terbongkar apabila gambar Miss X disebarkan di media sosial, khususnya di Facebook, yang disiarkan oleh orang yang tidak dikenali antara 14 dan 15 November 2021. Ini membawa kepada siasatan polis yang kemudiannya mendedahkan identiti Miss X, yang merupakan seorang gadis berumur 12 tahun dengan IQ rendah. Miss X selalu berada di Pasar Tani Selayun kerana dijaga oleh ahli keluarganya yang juga peniaga pasar.

 

Tertuduh kemudiannya telah ditangkap. Semasa penyiasatan, tertuduh mengaku melakukan semua kesalahan itu mengikut cara yang dinyatakan di atas dan telah mengambil sejumlah enam gambar lucah Miss X menggunakan telefon bimbitnya dan tertuduh telah melakukan perbuatan tersebut untuk kepuasan seksualnya sendiri. Defendan juga mengakui kepada polis bahawa dia tahu bahawa Miss X tidak normal apabila dia berinteraksi dengannya untuk mengambil gambar lucahnya.

 

Dalam rekod, tertuduh tidak mempunyai rekod jenayah lampau.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Pro-China Candidate Wins Solomon Islands PM Vote

 2024-05-03 00:53:25

Weight Loss Drug Wins 25,000 New US Users A Week

 2024-05-03 02:18:06