FacebookInstagramTwitterContact

 

Inlet Pipe Repair Work           >>           East Assets Turnaround Activities by BSP           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Operasi Kabat'           >>           Handover of Donation           >>           Handover of Donation           >>           MoU Signing Ceremony           >>           'Panakod Adau' Gayoh Celebration           >>           Reading of Surah Yasin and Tahlil           >>           Radio Service is the Best Medium to Disseminate Information           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


​AITI Lancarkan Coding.Bn Kohort 2


 


 February 15th, 2023  |  07:02 AM  |   184 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Pihak Berkuasa Industri Teknologi Info-Komunikasi Negara Brunei Darussalam (AITI) secara rasmi melancarkan Coding.bn Kohort 2 yang diadakan di Bangunan Reka Bentuk dan Teknologi, Anggerek Desa, baru-baru ini.

 

Hadir selaku tetamu kehormat ialah Ketua Pegawai Eksekutif AITI, Ir. Haji Jailani bin Haji Buntar juga selaku Ketua Bersama Kumpulan Kerja Jawatankuasa Pandu Industri Tenaga Manusia untuk Sektor ICT (MISC-WG ICT). Turut hadir, Ahli MISC-WG ICT serta peserta dan organisasi hos Coding.bn Kohort 2.

 

Acara dimulakan dengan ucapan perasmian oleh Penolong Ketua Eksekutif, Bahagian Pembangunan Industri, AITI, Awang Norshahrul Nizam bin Haji Othman, diikuti dengan pembentangan mengenai Coding.bn oleh Ketua Pegawai Eksekutif Grominda Sdn. Bhd., Md. Nur Aiman bin Haji Minorhadi selaku fasilitator yang dilantik untuk Coding.bn Kohort 2.

 

Coding.bn, inisiatif AITI dan salah satu program yang diiktiraf di bawah MISC-WG ICT iaitu program enam bulan yang direka untuk menyediakan pencari kerja belia ICT, dengan kemahiran programming yang diperlukan, bagi menjadikan mereka lebih berkebolehan bekerja dan bersedia dalam industri.

 

Program ini bertujuan untuk merapatkan jurang antara apa yang dipelajari oleh peserta semasa pengajian mereka dengan permintaan pasaran hari ini.

 

Program ini juga menggalakkan pengalaman pendidikan yang menyeluruh dan memberikan penekanan sama pada kecekapan teknikal, pengalaman praktikal dan pembangunan profesional untuk peserta mereka.

 

Seramai 59 peserta berjaya melengkapkan Coding.bn Kohort 1 pada 30 September 2021. Setelah selesai, ramai yang berjaya diambil bekerja di syarikat pengehosan mereka dalam jawatan yang berkaitan dengan programming.

 

Dalam Program Kohort 2, 60 pencari kerja belia disasarkan untuk dipertingkatkan dalam keupayaan programming dan kecekapan berkaitan ICT, untuk memenuhi keperluan industri dan meningkatkan potensi mereka untuk bidang pekerjaan.

 

Semasa program ini, para peserta akan menjalani tiga bulan pembelajaran intensif dan tiga bulan latihan sambil bekerja dengan organisasi hos. Para peserta juga akan dibimbing oleh pakar industri di sepanjang program berkenaan.

 

Turut serta dalam program tersebut sebagai organisasi hos ialah Activ8 BN, Dossyr Corporation, DotRoot Technologies Sdn. Bhd., EVYD Technology Sdn. Bhd., InnovAero Sdn. Bhd., Jerudong Park Country Club Sdn. Bhd., Kolej International Graduate Studies (IGS) Brunei Darussalam, LabWorks Digital, Livewire , MenG : Game Company, Network Integrity Assurance Technologies Sdn. Bhd. (NiAT), Progresif Sdn. Bhd., Rumine Corporation, Sphiere Sdn. Bhd., Super Squad BN dan Track and Roll Sdn. Bhd.

 

Syarikat atau organisasi lain yang berminat untuk menjadi hos dan berpotensi untuk memberi peluang 

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Pro-China Candidate Wins Solomon Islands PM Vote

 2024-05-03 00:53:25

Weight Loss Drug Wins 25,000 New US Users A Week

 2024-05-03 02:18:06