FacebookInstagramTwitterContact

 

Meet and Greet Session           >>           Media Conference on Imagine Football Fiesta           >>           Customs Case           >>           Cooking Course           >>           Blood Donation Campaign           >>           KACA's Hari Raya Aidilfitri Celebration and Sports Day           >>           Outstanding Student Awards Ceremony           >>           World Earth Day Celebration           >>           Workplace Safety and Health Conference           >>           Welcoming Dinner Reception           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Mou UBD, Bruipo : Rapatkan Lagi Kerjasama


 


 March 8th, 2023  |  09:29 AM  |   145 views

TUNGKU LINK

 

Pejabat Harta Intelek Brunei (BruIPO) dan Pejabat Penolong Naib Canselor (Inovasi dan Perusahaan) (OAVCIE), Universiti Brunei Darussalam (UBD), hari ini, menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) yang berlangsung di Startup Centre (USC), UBD, di sini.

 

MoU ini berfungsi sebagai rangka kerja umum untuk memudahkan kerjasama antara kedua-dua organisasi serta memulakan hubungan kerja dalam bidang yang berbeza bagi kepentingan bersama, khususnya, UBD menyasarkan untuk menubuhkan UBD Technology and Innovation Support Centre (UBD-TISC).

 

Ia akan menjadi pusat sehenti untuk perkara-perkara yang berkaitan untuk penyelidikan, inovasi dan perkhidmatan maklumat teknologi berkualiti tinggi di UBD, dengan sokongan BruIPO dan Harta Intelek Dunia (WIPO).

 

UBD dan BruIPO juga menyasarkan untuk bekerjasama dalam bidang pembangunan profesional harta intelek dan pendidikan keusahawanan antara lain.

 

Menandatangani bagi mewakili pihak UBD ialah Penolong Naib Canselor (Inovasi dan Perusahaan), Profesor Dr. Mohammad Ayub Sadiq manakala menandatangani bagi wakil BruIPO ialah Ketua / Timbalan Pendaftar BruIPO, Dayang Norazizah binti Haji Mohammad Jaafar.

 

Hadir selaku saksi pada majlis tersebut ialah Peguam Negara, Yang Berhormat Dato Seri Paduka Awang Haji Ahmad bin Pehin Orang Kaya Laila Setia Bakti Di-Raja Dato Laila Utama Haji Awang Isa selaku Pendaftar BruIPO dan Naib Canselor UBD, Dr. Hazri bin Haji Kifle.

 

Sejak diiktiraf secara rasmi sebagai universiti intensif penyelidikan, UBD telah meningkat dengan pantas dalam kalangan universiti terkemuka di rantau Asia.

 

UBD juga berusaha untuk bekerjasama dengan pelbagai sektor dan industri kerajaan untuk menjadikan penyelidikan dan inovasinya lebih berkesan dan relevan kepada Negara Brunei Darusalam.

 

Ini adalah selaras dengan matlamat strategik UBD untuk menjadi sebuah universiti inovasi dan perusahaan, dengan memupuk inovasi daripada kakitangan dan pelajar serta menterjemahkannya ke dalam perusahaan dan seterusnya menyumbang kepada pembangunan negara.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Philippines: Drought Dries Up Dam To Reveal Centuries-Old Town

 2024-05-01 00:34:00

Bonza: Passengers Stranded As Australian Airline Enters Administration

 2024-05-01 00:22:41