FacebookInstagramTwitterContact

 

Inlet Pipe Repair Work           >>           East Assets Turnaround Activities by BSP           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Operasi Kabat'           >>           Handover of Donation           >>           Handover of Donation           >>           MoU Signing Ceremony           >>           'Panakod Adau' Gayoh Celebration           >>           Reading of Surah Yasin and Tahlil           >>           Radio Service is the Best Medium to Disseminate Information           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


5 Sekolah Jalankan Aktiviti Sukan Memanah


 


 March 19th, 2023  |  08:02 AM  |   129 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Setakat ini terdapat lima buah sekolah yang telah menjalankan aktiviti memanah dengan kerjasama Pusat Akademi Sukan Memanah Ar-Rafi (PASMA), manakala dua buah sekolah baru-baru ini juga telah menyatakan hasrat untuk menubuhkan Kelab Memanah Sekolah dengan kerjasama PASMA.

 

Sebagai tambahan, pihak PASMA baru-baru ini telah membukakan peluang khas kepada para pelajar Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6 di sekolah-sekolah rendah kerajaan dan swasta seluruh negara.

 

Menteri Pendidikan, Yang Berhormat Datin Seri Setia Dr. Hajah Romaizah binti Haji Md. Salleh menjelaskan perkara berkenaan pada Mesyuarat Pertama Dari Musim Permesyuaratan Ke-19 Majlis Mesyuarat Negara (MMN) bagi Tahun 1444 Hijrah / 2023 Masihi yang berlangsung hari ini di Dewan Persidangan MMN, Bangunan Dewan Majlis, di sini.

 

Semasa menjawab saranan daripada Ahli MMN, Yang Berhormat Dayang Hajah Safiah binti Sheikh Haji Abd Salam mengenai sukan Memanah di peringkat sekolah-sekolah, Yang Berhormat Menteri Pendidikan seterusnya menjelaskan di institusi pengajian tinggi pula, Universiti Islam Sultan Sharif Ali (UNISSA) melalui Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa telah mengadakan Bengkel Sukan Memanah sebagai salah satu pilihan modul kokurikulum dan menjadikannya ia sebagai salah satu acara sukan tahunan UNISSA.

 

“Bengkel Seni Sukan Memanah ini ditawarkan bagi menghidupkan sunnah Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasalllam, selain bertujuan untuk menggilap potensi dan bakat pelajar dalam bidang sukan seterusnya diharap menjadi wakil UNISSA dan negara dalam pertandingan sukan dalam dan juga luar negara.

 

“Universiti Teknologi Brunei (UTB) juga ada Kelab Memanah sebagai salah satu pilihan aktiviti kokurikulum di universiti tersebut.

 

“Selain itu, Chancellor Trophy yang menawarkan pelbagai acara sukan antara institusi pengajian tinggi awam dan swasta juga telah mengetengahkan sukan Memanah sebagai salah satu acara sukan yang dipertandingkan," terang Yang Berhormat lagi.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Pro-China Candidate Wins Solomon Islands PM Vote

 2024-05-03 00:53:25

Weight Loss Drug Wins 25,000 New US Users A Week

 2024-05-03 02:18:06