FacebookInstagramTwitterContact

 

How To Watch Blue Origin's NS-25 Private Space Tourist Mission Online May 19           >>           Yuck: Slack Has Been Scanning Your Messages To Train Its AI Models           >>           Adobe Threatens To Sue Nintendo Emulator Delta For Its Look-Alike Logo           >>           Iran Nobel Laureate Says She Faces New Trial           >>           Russia Could Increase Ukraine Attacks, Says Zelensky           >>           Morehouse: College Divided Over Biden's Upcoming Graduation Speech           >>           'Operasi Bersih'           >>           Wanted to Assist Investigation           >>           Missing Person           >>           Verification of Accuracy Readings and Annual Registration on Weighing Machine           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Pupuk Budaya Membaca, Mendalami Bacaan Al-Quran


 


 April 11th, 2023  |  06:57 AM  |   136 views

ANGGEREK DESA

 

Dalam sama-sama menyemarakkan lagi akan keberkatan bulan Ramadan yang setentunya memberikan pahala yang berlipat ganda daripada bulan-bulan yang lainnya, Persatuan Pandu Puteri Brunei Darussalam (PPPBD) juga tidak ketinggalan mengadakan Majlis Bertadarus di sepanjang bulan Ramadan.

 

Program Tadarus diakhiri dengan Majlis Khatam Al-Quran yang diadakan pada hari ini.

 

Sebanyak dua kumpulan terdiri daripada ahli-ahli Majlis Jawatankuasa Tadbir, Pemimpin-pemimpin Dewasa dan Pemimpin-pemimpin Muda berjaya menyelesaikan bacaan masing-masing bagi melengkapkan bacaan kesemua 30 juzuk Al-Quran bagi kumpulan masing-masing.

 

Majlis yang diadakan di Ibu Pejabat PPPBD, Anggerek Desa, di sini, dihadiri oleh Naib Yang Di-Pertua Sepanjang Hayat PPPBD, Datin Paduka Hajah Zaharah binti Haji Idris; dan Naib Yang Di-Pertua Sepanjang Hayat PPPBD, Datin Hajah Masni binti Haji Mohd. Ali serta Ketua Pesuruhjaya PPPBD, Dayang Hajah Siti Hafsah binti Haji Abdul Halim.

 

Atur cara Majlis Bertadarus dan Khatam Al-Quran PPPBD bagi Tahun 1444 Hijrah / 2023 Masihi berkenaan dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah beramai-ramai yang dipimpin oleh Pesuruhjaya Kerohanian PPPBD, Dayang Hajah Fatimah binti Haji Abdul Ghani dan seterusnya bacaan surah-surah lazim bermula dari Surah Ad-Dhuha hingga Surah Al-Masad.

 

Majlis diteruskan dengan bacaan Tahlil dan Doa Tahlil yang dikhususkan kepada ayahanda, bonda dan anakanda Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam, Al-Marhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien ibni Al-Marhum Sultan Muhammad Jamalul Alam, Al-Marhumah Duli Raja Isteri Pengiran Anak Damit binti Al-Marhum Pengiran Bendahara Pengiran Anak Abdul Rahman dan Al-Marhum Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Haji 'Abdul 'Azim.

 

Majlis Bertadarus dan Khatam Al-Quran PPPBD berkenaan merupakan salah satu daripada kegiatan tahunan persatuan dan termasuk dalam rangkaian kegiatan di bawah Projek Titian Kasih di bulan Ramadan dan Projek Pencinta Kalam Allah.

 

Selain mengimarahkan bulan Ramadan yang mubarak, kegiatan berkenaan juga bertujuan untuk memupuk budaya membaca, memahami dan mendalami bacaan Al-Quran khususnya dalam kalangan ahli persatuan dan setentunya mendidik ahli-ahli persatuan daripada aspek kerohanian.

 

Seterusnya, ia juga bertujuan untuk mengeratkan lagi hubungan silaturahim dan memupuk perasaan muhibah dalam kalangan ahli-ahli persatuan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Flash Floods Kill At Least 50 In Afghanistan

 2024-05-19 00:23:50

We'll Need Universal Basic Income - AI 'Godfather'

 2024-05-19 01:20:48