FacebookInstagramTwitterContact

 

Inlet Pipe Repair Work           >>           East Assets Turnaround Activities by BSP           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Operasi Kabat'           >>           Handover of Donation           >>           Handover of Donation           >>           MoU Signing Ceremony           >>           'Panakod Adau' Gayoh Celebration           >>           Reading of Surah Yasin and Tahlil           >>           Radio Service is the Best Medium to Disseminate Information           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Kerjasama Realisasikan Komuniti ASEAN Yang Aktif


 


 September 4th, 2023  |  15:29 PM  |   394 views

THAILAND

 

• MESYUARAT AMMS-7 menjadi platform bagi ASEAN dan pihak berkepentingan yang berkaitan dalam bidang sukan untuk bertukar-tukar pandangan, membincangkan dasar dan mengukuhkan kerjasama dalam merealisasikan Komuniti ASEAN yang aktif.

 

• USAHA antara ASEAN dan Institut Penyelidikan Ekonomi untuk ASEAN dan Asia Timur (ERIA) untuk menggunakan sukan dan permainan tradisional dalam mempromosikan industri sukan di ASEAN.

 

 

Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Nazmi bin Haji Mohamad telah menghadiri Mesyuarat Menteri-menteri ASEAN Mengenai Sukan (AMMS-7) Ke-7 bersama dengan Menteri-menteri ASEAN yang bertanggungjawab ke atas sukan dan wakil peringkat tinggi serta Timbalan Setiausaha Agung ASEAN bagi Komuniti Sosio-Budaya (ASCC) di Chiang Mai, Thailand pada 31 Ogos hingga 2 September 2023. Timor-Leste juga turut hadir sebagai pemerhati.

 

Mesyuarat AMMS-7 yang dipengerusikan oleh Menteri Pelancongan dan Sukan, Thailand, Tuan Yang Terutama Phiphat Ratchakitprakarn menjadi platform bagi ASEAN dan pihak berkepentingan yang berkaitan dalam bidang sukan untuk bertukar-tukar pandangan, membincangkan dasar dan mengukuhkan kerjasama dalam merealisasikan Komuniti ASEAN yang aktif.

 

Antara lain, Yang Berhormat Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan mengambil maklum usaha antara ASEAN dan Institut Penyelidikan Ekonomi untuk ASEAN dan Asia Timur (ERIA) untuk menggunakan sukan dan permainan tradisional dalam mempromosikan industri sukan di ASEAN.

 

 

 

Kerjasama yang menggabungkan pertukaran budaya ini mempunyai nilai tambah ke arah memelihara, mempromosi dan menghidupkan semula sukan serta permainan tradisional, yang memainkan peranan penting ke arah memupuk hubungan, mempromosikan identiti budaya, dan memupuk semangat kemasyarakatan, perpaduan serta keterangkuman di negara kita dan di rantau ini.

Mesyuarat diteruskan dengan mengadakan Mesyuarat Menteri-menteri ASEAN + Jepun Mengenai Sukan Keempat (AMMS-4 + Jepun) untuk mengukuhkan lagi kerjasama antara ASEAN dan Jepun dalam bidang sukan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Pro-China Candidate Wins Solomon Islands PM Vote

 2024-05-03 00:53:25

Weight Loss Drug Wins 25,000 New US Users A Week

 2024-05-03 02:18:06