FacebookInstagramTwitterContact

 

Inlet Pipe Repair Work           >>           East Assets Turnaround Activities by BSP           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Operasi Kabat'           >>           Handover of Donation           >>           Handover of Donation           >>           MoU Signing Ceremony           >>           'Panakod Adau' Gayoh Celebration           >>           Reading of Surah Yasin and Tahlil           >>           Radio Service is the Best Medium to Disseminate Information           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


RPN Kampung Rimba Bakal Miliki Masjid Baharu


Alishahrin Haji Mumin

 


 February 21st, 2024  |  08:57 AM  |   406 views

RIMBA

 

Para penduduk Rancangan Perumahan Negara (RPN) Kampung Rimba dan sekitarnya akan mempunyai sebuah bangunan masjid baharu yang dibina bersebelahan dengan Sekolah Arab Sultan Haji Hassanal Bolkiah (SHHB), Rimba.

 

Bangunan masjid baharu berkenaan dijangka siap pembinaannya pada 9 November 2024 dengan menggunakan anggaran peruntukan di bawah Rancangan Kemajuan Negara berjumlah BND3,577,473.40.

 

Sehubungan dengan itu, Majlis Mendirikan Tiang Masjid Baharu berkenaan diadakan pagi tadi.

 

Hadir selaku tetamu kehormat bersama pada majlis berkenaan, Menteri Hal Ehwal Ugama, Yang Berhormat Pehin Udana Khatib Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Badaruddin bin Pengarah Dato Paduka Haji Awang Othman; dan Menteri Pembangunan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Muhammad Juanda bin Haji Abdul Rashid.

 

Atur cara dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah, diikuti dengan laungan azan dan bacaan zikir mendirikan tiang masjid baharu secara beramai-ramai yang dipimpin oleh Pegawai Hal Ehwal Masjid Tingkat Khas, Penguasa Masjid Omar 'Ali Saifuddien, Awang Zulkifli bin Haji Murat.

 

Majlis diteruskan lagi dengan acara menuang simen yang didahului oleh Yang Berhormat Menteri Hal Ehwal Ugama dan Yang Berhormat Menteri Pembangunan, diikuti oleh para jemputan khas yang lain.

 

Doa Selamat pula kemudiannya dibacakan oleh Pegawai Hal Ehwal Masjid Tingkat Khas, Penguasa Masjid Omar 'Ali Saifuddien.

 

Di penghujung majlis, kedua tetamu kehormat serta para jemputan yang hadir menyaksikan lebih dekat ciri-ciri reka bentuk bangunan masjid baharu berkenaan yang dipamerkan.

 

Juga hadir, Timbalan Menteri Hal Ehwal Ugama, Yang Mulia Pengiran Dato Seri Paduka Haji Mohammad Tashim bin Pengiran Haji Hassan; Ahli-ahli Majlis Ugama Islam Brunei, Setiausaha-setiausaha Tetap dan Timbalan-timbalan Setiausaha Tetap dari Kementerian Hal Ehwal Ugama (KHEU) dan Kementerian Pembangunan.

 

Turut hadir, pengarah-pengarah, para pegawai kanan dan kakitangan dari KHEU dan Kementerian Pembangunan serta penduduk kampung yang tinggal di sekitarnya.

 

Keseluruhan kapasiti masjid baharu RPN Kampung Rimba berkenaan boleh menampung seramai kira- kira 1,500 jemaah.

 

Antara kemudahan yang disediakan di masjid berkenaan termasuk dewan sembahyang utama lelaki, dewan sembahyang perempuan, Bilik Kuliah, Bilik Perpustakaan, Bilik P.A. Sistem, Pejabat Imam dan Bilal, tandas dan tempat berwudhu lelaki, tandas dan tempat berwudhu perempuan, tandas Orang Berkeperluan Khas (OBK) lelaki, tandas OBK perempuan, Bilik Pengurusan Jenazah, Bilik Stor, dapur dan tempat letak kereta orang awam serta tempat kereta OBK.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pg. Syi'aruddin Pg. Dauddin

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Pro-China Candidate Wins Solomon Islands PM Vote

 2024-05-03 00:53:25

Weight Loss Drug Wins 25,000 New US Users A Week

 2024-05-03 02:18:06