FacebookInstagramTwitterContact

 

Meet and Greet Session           >>           Media Conference on Imagine Football Fiesta           >>           Customs Case           >>           Cooking Course           >>           Blood Donation Campaign           >>           KACA's Hari Raya Aidilfitri Celebration and Sports Day           >>           Outstanding Student Awards Ceremony           >>           World Earth Day Celebration           >>           Workplace Safety and Health Conference           >>           Welcoming Dinner Reception           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Kursus Bahasa Turkiye Kini Ditawarkan Kepada Orang Ramai


Hernie Suliana Haji Othman

 


 February 28th, 2024  |  08:08 AM  |   88 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Kursus Bahasa Turkiye kini ditawarkan untuk orang awam buat pertama kali melalui institusi kerajaan, hasil kerjasama Kedutaan Republik Turkiye di Negara Brunei Darussalam (NBD) dan Pusat Sejarah Brunei (PSB). Sehubungan itu, majlis perasmiannya telah berlangsung hari ini di Galeri Sejarah, PSB, di ibu negara.

 

Bagi memulakan majlis, Duta Besar Istimewa dan Mutlak Republik Turkiye ke NBD, Tuan Yang Terutama Profesor Dr. Hamit Ersoy menyampaikan ucapan alu-aluan yang menyentuh mengenai permintaan yang meningkat untuk Bahasa Turkiye khususnya dalam kalangan rakyat di negara ini.

 

Kursus Bahasa Turkiye dianjurkan dan difasilitasi oleh Institut Yunus Emre (YEE) tersebut, menurutnya akan diadakan secara berkala di PSB, bergantung kepada sambutan dan permintaan, dengan kemungkinan menyediakan hari kursus yang berbeza untuk menampung jadual yang berbeza, seperti hujung minggu sektor swasta.

 

“Pembelajaran bahasa adalah seperti kunci untuk membuka kunci pemahaman yang lebih baik tentang sejarah, budaya, adat dan tradisi masyarakat. Atas sebab-sebab ini, kursus-kursus bahasa adalah bermakna dan sumbangan penting untuk menyatukan rakyat Brunei dan Turkiye," tambahnya.

 

Tuan Yang Terutama juga berkata bahawa sambutan terhadap kursus bahasa tersebut adalah menggalakkan kerana ia memudahkan pertukaran budaya antara rakyat yang seterusnya menggalakkan persefahaman bersama yang lebih erat dan membolehkan ikatan yang lebih bermakna untuk berkembang, sambil menambah bahawa perkembangan sedemikian membantu kemajuan dan kesinambungan kerjasama dua hala yang berkesan yang boleh membuahkan hasil yang bermakna.

 

“Khususnya, kursus-kursus ini telah membantu dan membantu membuka jalan bagi pertukaran pendidikan dan kebudayaan selanjutnya antara Brunei dan Turkiye," jelasnya.

 

Kursus Bahasa Turkiye tersebut akan disampaikan oleh Penyelaras YEE bagi Brunei, Madame Lale Ersoy serta Pengajar Bahasa Turkiye YEE, Awang Sahabettin Dalar. Setelah lulus penilaian akhir penggal, peserta akan menerima sijil yang diiktiraf secara meluas daripada YEE.

 

Hadir selaku tetamu kehormat, Pengetua PSB, Dr. Haji Muhammad Hadi bin Muhammad Melayong. Juga hadir pegawai-pegawai dan kakitangan PSB dan Dewan Bahasa dan Pustaka, serta pelajar-pelajar baharu dan bekas pelajar Bahasa Turkiye.

 

Pada masa ini terdapat Kursus Bahasa Turkiye yang diadakan di Jabatan Perdana Menteri; Kementerian Pertahanan; Universiti Brunei Darussalam; Universiti Islam Sultan Sharif Ali; Universiti Teknologi Brunei; Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan; Sekolah Menengah Jamalul Alam; Institut Pendidikan Teknikal Brunei, dan juga di Embassy Chancery.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Hernie Suliana Haji Othman

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Philippines: Drought Dries Up Dam To Reveal Centuries-Old Town

 2024-05-01 00:34:00

Bonza: Passengers Stranded As Australian Airline Enters Administration

 2024-05-01 00:22:41