FacebookInstagramTwitterContact

 

Meet and Greet Session           >>           Media Conference on Imagine Football Fiesta           >>           Customs Case           >>           Cooking Course           >>           Blood Donation Campaign           >>           KACA's Hari Raya Aidilfitri Celebration and Sports Day           >>           Outstanding Student Awards Ceremony           >>           World Earth Day Celebration           >>           Workplace Safety and Health Conference           >>           Welcoming Dinner Reception           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Pastikan Majikan Bayar Caruman Skim TAP, SCP


 


 September 6th, 2018  |  09:50 AM  |   429 views

TEMBURONG

 

Tabung Amanah Pekerja (TAP) melalui Unit Penguatkuasaan, meneruskan siri lawatan ke premis-premis perniagaan di Daerah Temburong dalam usahanya untuk memastikan majikan telah menjalankan tanggungjawab dalam pendaftaran dan pembayaran caruman pekerja-pekerja tempatan ke Skim TAP dan Skim Pencen Caruman Tambahan (SCP).

 

Hasil daripada lawatan tersebut, tiga daripada 28 premis-premis majikan dan 21 pekerja tempatan telah didapati belum didaftarkan di bawah Skim TAP dan SCP. Manakala majikan yang telah gagal menunjukkan dokumen-dokumen yang diperlukan semasa lawatan telahpun diarahkan untuk membuat perjumpaan di Pejabat TAP bagi tindakan selanjutnya, seperti proses pendaftaran pekerja serta proses pembayaran caruman yang tertunggak, jika ada.

 

TAP dengan ini mengingatkan para majikan mengenai tanggungjawab mereka untuk mendaftarkan dan membayar caruman para pekerjanya yang layak ke Skim TAP dan SCP. Pekerja yang terdiri daripada rakyat dan penduduk tetap Negara Brunei Darussalam yang mencukupi syarat adalah wajib didaftarkan dan dicarumkan ke Skim TAP dan SCP. Ini termasuk pekerja sementara, pekerja berkontrak, pekerja bergaji hari dan pekerja dan pekerja dalam tempoh percubaan.

 

Di bawah Bab 26, Akta Amanah pekerja, jika sabit kesalahan, majikan boleh didenda tidak melebihi BND3,000 bagi kesalahan pertama dan tidak melebihi BND10,000 bagi kesalahan kedua dan seterusnya.

 

Ahli yang ingin membuat sebarang aduan bolehlah menghubungi mana-mana cawangan TAP yang berdekatan atau menghubungi Pusat Panggilan TAP di talian +673 2382800 semasa waktu bekerja. Bagi ahli yang telah berdaftar ke e-Amanah, aduan bolehlah dibuat dengan mendaftar masuk ke akaun ahli melalui laman sesawang TAP di 'www.tap.com.bn'.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Philippines: Drought Dries Up Dam To Reveal Centuries-Old Town

 2024-05-01 00:34:00

Bonza: Passengers Stranded As Australian Airline Enters Administration

 2024-05-01 00:22:41