FacebookInstagramTwitterContact

 

Artwork Exhibition           >>           Help Local Entrepreneurs to Expand           >>           Radio DJ needs to be Creative and Proactive           >>           Al-Qur'an Learning has No Age Limit           >>           Fasting 6 Days in Syawal Promises Abundant Rewards           >>           'Avoid Today's Games that contains Elements of Gambling'           >>           Intense Haj Course           >>           MoU Signing           >>           1st Brunei International Wushu Championship, Afternoon           >>           1st Brunei International Wushu Championship, Morning           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


ISB, KKBS Anjur Persidangan BGIC


 


 March 7th, 2023  |  07:26 AM  |   155 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan (KKBS) dan Sekolah Antarabangsa Brunei (ISB) akan menganjurkan Persidangan Isu-isu Global Borneo (BGIC) ISB selama empat hari pada 10 hingga 13 Mac 2023.

 

Menurut kenyataan yang dikeluarkan ISB, kira-kira 300 pelajar sekolah menengah di seluruh Borneo akan membincangkan dan membahaskan topik berdasarkan salah satu Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

 

ISB BGIC ialah persidangan gaya Model PBB yang diterajui oleh pelajar tahunan di mana peserta yang mewakili setiap negara akan mengikuti persidangan dalam menangani pelbagai pandangan tentang isu semasa dan dunia sebenar.

 

Inisiatif ini bertujuan untuk membangunkan pemahaman pelajar tentang kewarganegaraan global dan kemahiran kritikal dalam penyelidikan, pengucapan awam dan perundingan.

 

Tema bagi ISB BGIC Ke-19 ialah Matlamat Pembangunan Mampan PBB 8 - 'Decent Work and Economic Growth'. Para peserta telah tekun mengikuti sesi latihan yang diketuai oleh pemimpin pelajar sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

 

ISB BGIC Ke-19 akan bermula dengan Sidang Media pada minggu ini iaitu Jumaat, 10 Mac 2023, bagi memperkenalkan salah satu daripada dua penceramah utama yang akan berucap pada persidangan itu.

 

Pada tahun ini, penceramah utama ialah Ketua Sekretariat Manpower Planning and Employment Council (MPEC), Jabatan Perdana Menteri, Dr. Hajah Siti Haziah binti Pehin Orang Kaya Saiful Mulok Dato Seri Paduka Haji Abidin dan Timbalan Pengarah Urusan dan Pengarah Komersial BSP, Haji Mohd. Azmi bin Haji Mohd. Hanifah.

 

Persidangan ini ditaja oleh Syarikat Petroleum Brunei Shell Sdn. Bhd.; Brunei LNG Sdn. Bhd.; Dynamik Technologies Sdn. Bhd.; Datastream Digital Sdn. Bhd.; Bank Islam Brunei Darussalam; Brunei Fertilizer Industries Sdn. Bhd. dan Butra HeidelbergCement Sdn. Bhd. dengan sokongan daripada TLT Enterprise, Syarikat Interhouse, Air Cat Logistics Sdn. Bhd.; D'Sunlit Sdn. Bhd.; Brunei Press Sdn. Bhd. dan Aewon Garment and Embroidery.

 

Sebanyak 23 sekolah kerajaan dan swasta seluruh Borneo telah mengambil bahagian dalam persidangan ini nanti.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Myanmar Stops Men From Working Abroad As War Intensifies

 2024-05-04 00:38:42

Post Office Lawyer Accused Of 'Big Fat Lie'

 2024-05-04 01:08:16