FacebookInstagramTwitterContact

 

Media Statement on the Issue of Replacing Pre-Paid Meter to USMS           >>           Fire and Rescue Department Events           >>           Khatam Al-Qur'an Ceremony           >>           Azan Subuh Competition           >>           Songdai Beraya with New Converts Ceremony           >>           Ramah Mesra Aidilfitri Ceremony           >>           Opening of Self-Identity Programme           >>           Kesyukuran Ceremony           >>           64th Fire and Rescue Department Celebration Parade           >>           Certificate Presentation for Executive Development Programme           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Gaji Dua Kali Sebulan Atur Perbelanjaan


Awang Azmi bin Ahmad

 


 June 24th, 2018  |  09:00 AM  |   829 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Sistem pembayaran gaji dua kali sebulan telah pun dilaksanakan di semua jabatan kerajaan di negara ini, di mana pegawai dan kakitangan kerajaan menerima separuh gaji bersih mereka pada pertengahan bulan, manakala selebihnya akan diterima pada penghujung bulan.

 

Sistem yang dirintis oleh pegawai juga kakitangan Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Kewangan serta jabatan-jabatan di bawahnya bermula Januari 2018 yang lalu itu, antara lain bertujuan untuk meningkatkan keberkesanan pengurusan aliran tunai pegawai dan kakitangan untuk membiayai keperluan harian.

 

Seorang kakitangan dari salah sebuah agensi kerajaan, Awang Azmi bin Ahmad berpendapat sistem pembayaran gaji dua kali itu memudahkan beliau untuk menguruskan bajet dengan lebih baik.

 

"Dengan sistem gaji ini, ia memberi dorongan kepada saya untuk mengatur perbelanjaan mengikut keutamaan," katanya kepada Pelita Brunei.

 

Dalam pada itu, beliau menjelaskan, antara cabaran beliau hadapi adalah dalam menyesuaikan diri dan keadaan kerana sistem pembayaran gaji dua kali sebulan tersebut boleh dikatakan masih lagi baharu di negara ini.

 

Walau bagaimanapun, beliau berharap agar sistem berkenaan dapat mendisiplinkan beliau untuk belajar berjimat cermat dengan membayar bil-bil serta barang keperluan dapur terlebih dahulu.

 

"Selain mengelakkan pembaziran dengan mengurangkan belanja yang tidak perlu, kami sekeluarga juga belajar untuk menyimpan sebahagian daripada duit gaji yang diterima setiap dua kali sebulan itu," ujarnya.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Myanmar Stops Men From Working Abroad As War Intensifies

 2024-05-04 00:38:42

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07